Ivana Katančíková: Sony vsadilo na POS a modelku

„Od konceptů, jako je touch and try, si Sony slibuje hodně,“ říká brand manažerka Ivana Katančíková.

„Od konceptů, jako je touch and try, si Sony slibuje hodně,“ říká brand manažerka Ivana Katančíková. Zdroj: Jiri Cerny

Jedním z hlavních pilířů současné marketingové strategie prodejce elektrotechniky je kromě POP a POS také internet a tvář značky. Tou se v loňském roce stala modelka Agáta Hanychová. Právě s touto tváří má Sony další plány. „Je to optimální řešení, jak se dostat k naší mladé cílové skupině,“ prozradila Ivana Katančíková, Brand Manager Sony Česká republika.

Sony nedávno otevřelo novou reprezentativní prodejnu na pražském Chodově. Jde o nový koncept prodeje tzv. touch and try. O co přesně jde a jaký byl důvod k otevření obchodu?

Koncept touch & try, tedy možnost vyzkoušet si produkty přímo na prodejních místech, Sony v posledních letech implementuje velmi intenzivně. A to nejen na svých vlastních prodejnách Sony Center, ale také v ostatních elektroprodejnách, kde to prostory a obchodní partneři umožňují. Nová prodejna Sony Center na Chodově je specifická tím, že tu zákazník najde všechny produktové kategorie včetně herních konzolí či mobilních telefonů. A vše je zapojené tak, aby si mohl vyzkoušet třeba ovládání nebo kvalitu výstupu (u fotoaparátů či videomaker). Také prodejní personál je vyškolen tak, aby mohl zákazníkům přímo na místě demonstrovat propojitelnost Sony produktů, např. přes DLNA nebo třeba ovládání televize prostřednictvím smartphonu a další.

Čtěte také: Tibor Wagner - Sony Mobile Communications, ředitel pro trhy ME


Kamenné prodejny bojují s tvrdou konkurencí na internetu. Je právě toto způsob jak víc zdůraznit benefity nákupu v kamenném obchodu?

Fenomém internetového nakupování je v Čechách velmi silný. Dovolím si dokonce tvrdit, že v zemích střední Evropy je Česká republika lídrem - podíl internetového prodeje je opravdu nejvyšší. Nákupu přes internet nijak nezabráníte, ani tehdy, když si zákazník přijde zboží vyzkoušet na prodejnu. Kamenné prodejny poskytují zákazníkům služby navíc - ať už je to nabídka instalace přímo doma, prodloužená záruka nebo speciální produktové balíčky. Prodejní personál a jeho znalosti a dovednosti přesvědčit zákazníka o koupi produktu je tu samozřejmě také klíčový. Z naší zkušenosti mohu potvrdit, že zákazníci, kteří uskuteční první nákup v prodejnách Sony Center, dokážou ocenit přidanou hodnotu a vrací se k nákupu dalších produktů značky Sony.

Obchod na Chodově je prvním v Česku. Plánujete rozšíření této sítě do dalších měst?

V tuto chvíli nejsou konkrétní plány k dispozici, o rozšíření konceptu do dalších měst budeme uvažovat v průběhu následujících měsíců.

Produkty značky Sony nemají tak masivní komunikační podporu jako například konkurenční Samsung. Proč tomu tak je a jaké plány máte v tomto roce na poli reklamy a podpory?

V posledních letech jsme vsadili především na podporu prodeje přímo v místě prodeje, kde dochází k nákupnímu rozhodnutí. Tuto strategii určitě ovlivnila i krize v roce 2008 a následné snižování rozpočtů na čistě brand buildingovou komunikaci. I tento rok budeme v této strategii pokračovat, hlavní investice budou směřovat především do podpory prodeje na prodejnách, tedy POP a POS materiálů, jako jsou stojany, a samozřejmě do školení prodejního personálu a týmu promotérů. Do mediální komunikace značky se pustíme pouze částečně a zaměříme se především na online kampaně pro vybrané produktové kategorie. Největší událostí v našich promoaktivitách bude již tradiční spolupráce a prezentace značky v rámci 47. ročníku Filmového festivalu Karlovy Vary.

Na podzim loňského roku jste angažovali jako tvář fotoaparátu Sony NEX Agátu Hanychovou. Modelka byla v posledních letech tváří mnoha výrobků a služeb, včetně těch technologických (O2, Apple). Proč jste se rozhodli právě pro ni, z pohledu zacílení na zákazníky - neobávali jste se efektu, že si lidé nebudou umět spojit modelku s vaším výrobkem?

Agáta pro nás byla jasnou volbou. Hledali jsme mladou, aktivní ženu, známou osobnost, která má zkušenosti s fotografováním. Agáta se těsně před zahájením naší spolupráce stala matkou a rozhodnutí tedy bylo jasné - všechny rodiče se přece snaží zachytit ty nejkrásnější momenty se svým děťátkem. Díky velikosti snímače, který najdete v digitálních zrcadlovkách, a přitom kompaktnímu rozměru je fotoaparát NEX-5N vhodným modelem skutečně pro každého, kdo si potrpí na kvalitu a profesionalitu výsledných fotografií.

Jakou roli má Agáta v komunikaci?

Klíčovou roli pro nás má její osobní zkušenost s fotoaparátem NEX-5N. Naši spolupráci jsme v loňském roce podpořili sérií advertorialu v dámských magazínech, kde byly články postavené na Agátiných zkušenostech s fotografováním a na jejích autorských fotografiích, které byly v advertorialech použité. Kromě PR aktivit jsme naši spolupráci také podpořili v místě prodeje prostřednictvím různých POP materiálů.

Sázíte hodně na internetovou komunikaci, jistě z důvodu ceny. Kromě samotného webu, kde modelka „prodává“ své soukromí s fotoaparátem, jsou v plánu další aktivity?

Internet je pro nás skutečně klíčové médium, naši spolupráci s Agátou podporujeme jak na českých, tak slovenských stránkách SONY prostřednictvím speciální microsite - agata.sony.cz, v rámci kterých probíhá ve spolupráci s Agátou aktualizace obsahu dle aktuálních témat. Kromě této komunikace také aktivně využíváme facebookový profil Sony a také facebookový profil Agáty. V této strategii budeme pokračovat a naším cílem je aktivně propojovat všechny komunikační kanály.