Jaká bude budoucnost digital signage

D-Touch typu Hollywood na kongresu Eastlog 2012

D-Touch typu Hollywood na kongresu Eastlog 2012

Moderní doba s sebou přináší ohromné množství technologických novinek, jež mají v oblasti sales a marketingu zaručit zvýšení prodeje, povědomí o značce či produktu. V posledních třech letech se do popředí dostává technologie digital signage (DS) reprezentovaná nedotykovými (statickými) a dotykovými (interaktivními) obrazovkami.

Momentálně se častěji setkáváme s různými druhy LCD obrazovek, a ačkoli tato statická technologie fungující jako reklamní plocha na méně přístupných místech (např. na budovách) v budoucnu přetrvá, ostatní prostory budou pravděpodobně nahrazeny technologií interaktivní. Ta se už nyní nachází v podobě informačních kiosků nebo prezentačních nástrojů v obchodních centrech, na letištích, zoo, výstavách či konferencích.

Dotykové technologie pomůžou

Zatímco „promítací plátna“ v ordinacích či na úřadech již uživatelé považují téměř za samozřejmá, interaktivní zařízení teprve objevují. Obrazovky mají prozatím spojeny právě s přístroji, jež poskytují pouze vizuální efekt. Musí si zvyknout, že se nejedná o reklamní plochu, ale o multifunkční zařízení, kterého se dá dotknout a které může sloužit jako informační/zábavní „centrum“, platební terminál, operátor atd. Tento „problém“ by však mohl, s přibývajícím množstvím dotykových technologií, jako jsou smartphony apod., brzy vymizet.

Digitální dotykové řešení se navíc rychle posouvá dopředu a propojuje se např. s finančními produkty, mobilními aplikacemi nebo také s dalším hardwarem, jako je senzor pohybu Kinect, s jehož pomocí ovládnete obrazovku pouhým pohybem. Výhody DS ocení jak klienti, tak uživatelé, kterým svou multifunkčností přináší mnoho aplikací a služeb na jednom místě. V budoucnu tedy můžeme očekávat jeho kontinuální šíření.

Heat mapa – software PalladiumHeat mapa – software Palladium

Klienti výhod dotykových displejů nevyužívají

V tuto chvíli je však dotyková DS technologie ještě poměrně na začátku, což skýtá řadu omezení. V praxi to znamená např. neporozumění konceptu a funkci interaktivních obrazovek ze strany klientů. Pokud se rozhodnou zařízení použít pro svou kampaň, nechávají se ovlivňovat jednoduchostí a „efektivitou“ reklamních nosičů, jež se používají celá desetiletí, a nejsou připraveni vstoupit do nové etapy.

Neuvědomují si potenciál daného řešení. Přestože se jim nápad líbí, omezují se pouze na to, co znají, nedokážou si představit širší možnosti využití. Například by si přístroj pořídili na recepci svého hotelu, kde by však pouze promítal video nebo sloužil jako plakát. Neuvědomí si, že s originálním nápadem a softwarem to může být účinná, poměrně neokoukaná podpora kampaně.

D-Touch v obchodním centru PalladiumD-Touch v obchodním centru Palladium

Klienti jsou tak spíš zdrženlivější, obezřetnější, nevědí, co od média očekávat. Jsou zvyklí na „zaběhnuté“ postupy a „tradiční“ nosiče, jen málokdy dávají prostor kreativitě. Přitom flexibilita je jeden z nejdůležitějších aspektů pro tvorbu kontentu. Zájemci o dané řešení někdy přicházejí s požadavkem duplicity webových stránek. Preferují stále stejné věci, to však není žádná přidaná hodnota.

I tímto směrem se samozřejmě dá jít, ale pak se neodlišíte od konkurence, a co hůř, je to neefektivní v souvislosti s širokou využitelností digital signage zařízení. Kreativní oddělení to přirovnává k jídlu. Uvaří se jediné „menu“ (pro tiskoviny, TV…), které pouze dostává jiný obal, což je chyba. Důležité je vytvářet „menu“ nové.

Čím méně, tím víc muziky

Kromě toho, že si nevědí rady, jaký zvolit obsah, s čímž by jim měla společnost zabývající se DS technologií pomoci, ani materiály neodpovídají danému médiu. Svoje „reklamní předměty“ nemají uzpůsobené moderním technologiím. Dodávají např. materiály pro brand exposure, různé plakáty a tiskové kampaně. Do kontentu pak chtějí vměstnat co nejvíce informací i produktů, což není příliš šťastné, naopak. Nejúčinnější bývá software jednoduchý, ale nápaditý, kde se setkáte s kratšími texty a více dialogy s člověkem.

Rozhodujícím faktorem bývá i cena. Kompletní řešení na míru je nákladnější záležitost odvíjející se od časové i manuální náročnosti. Stává se tak, že přestože jsou klienti navrženým konceptem nadšeni, spolupráci nakonec zavrhnou a nechají si jinde zhotovit řešení s odlišnou funkcionalitou, jež třeba neodpovídá jejich představě, cenově je však přístupnější. Zatím také bohužel platí, že raději investují do „osvědčené“ platformy, jako jsou billboardy, která se jim zdá účinnější. Přitom jednou z velkých výhod digital signage jsou pravidelně generované statistiky a speciálně uzpůsobené heat mapy prezentující, kam lidé nejčastěji klikají.

Tato metoda představuje „efektivní kliky“, na jejichž základě se dle potřeby volí či mění umístění ikonek, produktů, na dosud prázdná místa se aplikace přidají, jiné se nahradí apod. Výsledky jsou tedy velmi důležité a pomáhají při tvorbě uživatelského rozhraní, jež se maximálně přizpůsobuje potřebám spotřebitele.

Propojení D-Touch obrazovky s Kinectem (Aplikace DressRoom)Propojení D-Touch obrazovky s Kinectem (Aplikace DressRoom)

Češi moderní displeje zatím objevují

Statistiky poskytnuté společností MTBC např. ukazují, že v obchodním centru Palladium se u informačních dotykových kiosků zastavují převážně cizinci. Kromě toho, že je jejich koncentrace v Palladiu vyšší, zařízení znají ze svých zemí. Heat mapa pak odhalila, že lidé klikají i na místa, kde nic není nebo na ikonky, které se nedají otevřít. To pak vede ke zdokonalování softwaru ve fázi pilotní, případně k aktualizaci softwaru již spuštěného. Přesto bude vždy přibližně 15 procent uživatelů klikat tam, kde byste to nečekali. Informační kiosky se ale stávají populárnější, čemuž odpovídá i počet kliků např. v Zoo Praha: 192 016 za období březen až květen 2012.

Digital signage technologie je atraktivním odvětvím s rozsáhlými možnostmi v různých sférách podnikání. Stává se zábavným a účinným pomocníkem na kongresech, v obchodních centrech, letištích, bankách… Je vhodným doplňkem na společenské večery, ale i originální platformou pro marketingové kampaně.