Jenom čtvrtina našich firem má samostatný marketing

Nejen velcí šetří. Outsourcing se stává samozřejmou součástí řízení
společnosti i pro manažery a majitele středních a malých firem

Nejen velcí šetří. Outsourcing se stává samozřejmou součástí řízení společnosti i pro manažery a majitele středních a malých firem Zdroj: profimedia.cz

Dvacet šest procent firem působící v České republice má samostatné marketingové oddělení. Roční rozpočet pro marketing bývá většinou pět procent ze zisku společnosti.

Hlavní výsledky výzkumu, které ukázaly, že jen asi čtvrtina (26 %) všech dotazovaných firem má samostatné marketingové oddělení, prezentoval na poslední konferenci České a kvalitní ředitel společnosti STEM/MARK Jan Tuček. Výzkum ukázal, že rozdíly jsou zejména mezi velkými společnostmi (nad 100 mil. obratu), které mají samostatné oddělení téměř všechny a menšími (pod 50 mil. obratu) a mimopražskými firmami, kde většinou nemají ani samostatnou osobu, která je za oblast marketingu odpovědná, přestože uvádějí, že marketing nepodceňují.

„Velké firmy jsou si vědomy důležitosti marketingu a marketingem pověřují vysokoškoláky s dlouholetou praxí. Vnímání role marketingu dokumentuje i to, že ve 2/3 českých firem je marketing zastoupen v top managementu,“ komentoval výsledky Tuček. Výzkum, který byl realizován letos v únoru na vzorku téměř 300 českých firem po celé republice, ale zároveň ukázal, že obchodníci často nesouhlasí s tím, že marketing udržuje dobré jméno firmy a ředitelé některých společností si často nemyslí, že marketing udržuje dobré vztahy s veřejností a médii.

Na konferenci s názvem Marketing českých firem od A do Z dále zaznělo, že v průběhu posledních 2-3 let role marketingu ve 45 % českých firem posílila, ale v podstatě u stejného počtu firem se marketingové oddělení nijak nezměnilo a u 12 % naopak marketing oslabil. Necelá polovina firem přiděluje marketingovému oddělení roční rozpočet. Ten činí většinou 5% zisku, málokdy překročí 10% zisku firmy.