Končíme s americkou ropnou lobby, oznámila největší PR firma světa

Ropná pole (ilustrační foto)

Ropná pole (ilustrační foto) Zdroj: CC BY 2.0: Nick Taylor via Flickr

Společnost Edelman se rozhodla ukončit dlouholetou spolupráci s lobbistickou organizací American Petroleum Institute. Největší PR firma světa se s petrolejáři loučí navzdory tomu, že jí v některých letech přinesli více než desetinu všech příjmů.

Edelman se s American Petroleum Institute (API) rozchází po více než deseti letech, během kterých organizace za PR služby zaplatila přinejmenším 327 milionů dolarů. V roce 2010 Například API u PR agentury utratila 63 milionů dolarů, přičemž veškeré tržby Edelmanu dosáhly 532 milionů dolarů.

Většinu propagace pro API dosud zajišťovala dceřiná společnost Edelmanu Blue Advertising, píše server Holmes Report. Podle něj se Blue osamostatní a bude se dál věnovat kampaním ropné lobby.

Edelman v uplynulých letech pracoval i pro další společnosti z oboru. Podle organizace Climate Investigations Center, která vztah Edelmanu k ropnému průmyslu dlouhodobě sleduje, firma například v roce 2008 od olejářů přijala 75 milionů dolarů, tedy více než třetinu svých tehdejších příjmů.

Vlna kritiky

Lukrativní partnerství si ale v posledních letech vybíralo svou daň. Edelman se dostal pod tlak veřejnosti, aby své vazby na ropný průmysl zpřetrhal. Loni pak Edelman čelil vlně kritiky poté, co jeho velcí konkurenti oznámili, že přestanou spolupracovat se společnostmi odmítajícími globální oteplování.

Edelman se sice později přihlásil ke stejnému závazku. Firma si ale následně poškodila reputaci svou kampaní pro společnost TransCanada, která se zaměřovala na oponenty projektu ropovodu napříč východem Kanady.

Podle Climate Investigations Center tyto aféry vzbudily nevoli u dalších klientů Edelmanu. Terčem kritiky se stala i spolupráce s API, která sice globální oteplování přímo nepopírá, veřejně ale pochybuje, zda se na něm podílí spalování fosilních paliv.