Mediokracie: Krásná nevěsta

Papír začala vydávat i původně čistě digitální média.

Papír začala vydávat i původně čistě digitální média. Zdroj: Repro Strategie

Tisk zažívá nikým nečekanou renesanci. Ti, kdo vsadili na digitál, začnou hořce litovat.

Tisk je krásný. Nemusíte jej dobíjet, neupozorňuje vás, že máte ve schránce nový e-mail, a nemůžete z něj jednotlivé věty tweetovat. Už měl být dávno mrtvý, a přesto teď zažívá naprosto nečekanou renesanci. Možná si ťukáte na čelo kvůli dalším a dalším časopisům, které vznikají v Česku. Lidé, kteří je zakládají, ovšem nejsou blázni. Je to celosvětový trend, který ze sloganu „digital first“ učinil tak trochu vysmívanou formulku.

V Česku všichni známe příběh serveru Echo 24, který podle jeho šéfa Dalibora Balšínka zachránilo až vydání papírového týdeníku. Nejspíš jste i slyšeli, že „papír“ chystá s majitelem vydavatelství Empresa Jaromírem Soukupem ekonomický novinář Miroslav Motejlek, který uspěl i v digitálu. Uvidíme, jak se tento projekt vyvine, ale můžeme vám prozradit, že jej má údajně vést editor časopisu Týden Ondřej Fér.

Ve Spojených státech je podobných příběhů celá řada. Papír začala vydávat i původně čistě digitální média jako Tablet, Politico či The Pitchfork Review. Všechna jmenovaná navíc velmi úspěšně. Tablet je magazín zaměřený na židovské publikum a na webu funguje od roku 2009, papírové vydání začal tisknout letos v listopadu a šéfredaktorka Alana Newhouseová si jej nemůže vynachválit. „Nemyslím si, že internet dokáže některé příběhy podat tak, jak by si zasloužily,“ řekla Columbia Journalism Review.

Tablet má na webu zhruba 1,5 milionu čtenářů a magazínu na stáncích prodá 15 tisíc kusů. Podle redaktora Marka Oppenheimera sice články na webu dokážou zasáhnout více lidí, ale jen velmi zběžně. V papíru je jejich skutečný dopad daleko větší, protože zobrazení na internetových stránkách lidé vnímají jen jako krátké vyrušení a příliš dlouho o něm nepřemýšlejí.

Renesanci tisku ostatně předpověděl i mediální a celosvětově uznávaný expert Samir Husni, v USA přezdívaný Mr. Magazine. Ten na svém webu Launch Monitor každý měsíc monitoruje počet nově vznikajících časopisů. Letos jich budou jen ve Spojených státech takřka tři stovky. Husni se přitom domnívá, že klasická vydavatelství, která vsadila na digitál, začínají hořce litovat. „Tisk je velmi nadějná nevěsta. Ve srovnání s digitálem je v ní stále 95 procent peněz,“ uzavírá.

Titulní strana Strategie 12/2015Titulní strana Strategie 12/2015 | Repro Strategie (Tomas Novak)

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v prosincovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor se šéfem české pobočky personalistické firmy Hays Ladislavem Kučerou, dále o tom, že televize hledají nové cesty k zisku, o showbyznysové „značce“ Adele či horkém roce Adriany Krnáčové.
Strategie vychází 18. 12. 2015.