Michal Krejsta: Mám radost, že firma začala znovu dýchat

Michal Krejsta

Michal Krejsta Zdroj: redakce

V posledních šesti měsících došlo ve společnosti Omega Pharma Česká republika a Slovensko k zásadním změnám, které započaly obměnou managementu. Na uskutečněné kroky a související budoucí výzvy jsme se zeptali generálního ředitele a předsedy představenstva Michala Krejsty.

E15: Co se vám podařilo za uplynulý půlrok v rámci transformace společnosti Omega Pharma (OP)?

Především mne těší, že jsem dokázal vytvořit silný manažerský tým, který se skládá z osobností s vysokou odborností, hlubokými zkušenostmi a prověřenými výsledky. Společně jsme dokázali za necelý půlrok restrukturalizovat celou společnost a implementovat nový obchodní model se zaměřením na maximální orientaci na zákazníka, plnění jeho očekávání a dosahování společných cílů.

E15: Zmínil jste nový obchodní model. Co konkrétně v něm považujete za klíčové?

Optimalizovali jsme naše portfolio a vytvořili produktové strategie pro top výrobky, které mají významný tržní potenciál a dostatečnou profitabilitu (například Lactacyd, XLS medical, Physiomer, Libenar, Paranit, MultiImun a další). Zefektivnili jsme strukturu našeho prodejního a marketingového týmu vytvořením nového přístupu pokrytí klíčových zákazníků od lékárenských sítí přes aliance až po veřejné a ústavní lékárny. Za spolupráci s těmito zákazníky jsou dle nově nastaveného targetingu a segmentace plně odpovědní key account manažeři, trade manažeři, obchodní reprezentanti a jejich sales manažeři.

Díky zmiňovanému trade marketingu využíváme příležitosti co nejlépe přizpůsobit marketingový mix u velkých zákazníků a vytváříme aktivní marketing v místě prodeje, který napomáhá aktivaci zájmu zákazníků o naše výrobky a dosáhnutí vytyčených cílů. Nad rámec spolupráce s lékárnami jsme začali směřovat naše aktivity také k lékařům a střednímu zdravotnickému personálu. Využíváme medical marketing v oblastech pediatrie, obezitologie, gynekologie a interní medicíny.

Tento model se ukazuje jako velmi efektivní především díky navázání spolupráce mezi lékaři a jejich spádovými lékárnami. Tyto kroky jsou hlavně ve prospěch léčby a prevence samotných pacientů a přispívají v konečném důsledku k maximální complianci (dodržování předepsaného léčebného režimu – pozn. red.). Tento rok vstupujeme nově do oblasti léčby cholesterolu (Arterin) a urologických obtíží (Granufink).

Vytvořili jsme nový logistický a distribuční model pro možnost uvádět na český a slovenský trh naše nové produkty z kategorie registrovaných volně prodejných léků a zároveň v brzké budoucnosti i léků na předpis. Silné a diverzifikované portfolio bude díky integraci OP se společností Perrigo naší silnou konkurenční výhodou.

E15: Kdy došlo k integraci se společností Perrigo a co toto spojení přinese?

K oznámení o spojení obou společností došlo na konci roku 2014 s tím, že americký farmaceutický gigant, společnost Perrigo, převzala společnost OP k 1. 4. 2015. Toto sloučení přinese rychlý vstup Perrigo produktů na evropský trh v segmentu volně prodejných léčiv, léků na předpis, léků k léčbě vzácných onemocnění, nutričních a veterinárních přípravků. Spojením vzniká unikátní společnost co se týče globální tržní pozice (TOP 5), šíře produktového portfolia (tři tisíce produktů) a nadstandardní orientací na inovace (každý týden uvádí na trhy dva nové produkty).

E15: Jak se zaměstnanci OP vyrovnávají s těmito všemi změnami navíc umocněnými zmíněnou akvizicí?

Jsem si vědom, že těchto změn je pro zaměstnance mnoho. Právě proto jsme vytvořili program rozvoje talentů a tréninkovou akademii, která zajišťuje propojení individuálních pracovních ambicí s cíli a vizí společnosti. Udrželi jsme tak všechny klíčové talenty a navíc se stali atraktivním zaměstnavatelem pro nové posily s prověřenými zkušenostmi z předních konkurenčních společností.

E15: Co se vám tímto podařilo docílit?

Díky tomu dnes máme plně fungující tým na všech úrovních napříč všemi divizemi a odděleními. Naše společná kultura se opírá o tři základní pilíře – integritu, respekt a odpovědnost. Mám osobní radost, že firma začala znovu dýchat a kolegové dokážou nejen tvrdě pracovat, ale společně se i pobavit. Zastávám názor, že není možné úplně oddělit pracovní a soukromý život, a proto je lepší ho nekrájet, ale prožívat.

E15: Jaké jsou za zmiňovaný půlrok vaše hospodářské výsledky?

Největším úspěchem je stabilizace společnosti a profitabilní růst. Dokázali jsme vyvést společnost z hluboké ztráty do kladného hospodářského výsledku díky dvojcifernému růstu čistých tržeb ve výši 94 procent, optimalizaci nákladů a změnou bonusové politiky. Naopak jsme významně investovali do marketingu, tréninku a projektů pro posílení partnerství s našimi klíčovými zákazníky. Jsme nyní plně připraveni rozšiřovat naše produktové kategorie, segmenty nových zákazníků a ambiciózně generovat profitabilní a udržitelný růst.

Michal Krejsta (37)