Mobilní marketing: budoucnost je zářivá

Kapacitní displeje a možnost ovládat mobilní zařízení prstem dostal do světa opět Apple. Na obrázku je jeho iPad 2

Kapacitní displeje a možnost ovládat mobilní zařízení prstem dostal do světa opět Apple. Na obrázku je jeho iPad 2

Jaký model si přejeme mít letos pod stromečkem? iPhone, HTC nebo Samsung? Stylový král iPad za stylovou cenu, nebo chytrý Kindle Fire, který bojuje hlavně cenou (méně než polovina)? Odpověď je jednoduchá: kterýkoli. Musíme tam ale všichni.

Trh mobilní reklamy má podle všech předpovědí v nejbližších letech raketově růst. Jestliže jen ve Spojených státech je letošní objem online reklamy na mobilních přístrojích odhadován na 3,3 miliardy dolarů, do roku 2015 se má zvýšit více než šestkrát na celkový objem 20,6 miliardy dolarů. „Mobilní reklama je nyní považována za velkou příležitost pro značky, inzerenty a vydavatele, protože umožňuje oslovit spotřebitele cíleným a kontextuálním způsobem, čímž dojde ke zlepšení návratnosti investovaných prostředků,“ řekla Stephanie Baghdassarianová, ředitelka výzkumu společnosti Gartner, která zkoumá mimo jiné i mobilní marketing v globálním měřítku.

„Z tohoto důvodu se budou rozpočty na mobilní reklamu velmi výrazně zvětšovat ve všech kategoriích i regionech. V roce 2010 to bylo 0,5 procenta celkového globálního reklamního rozpočtu, v roce 2015 to budou už 4 procenta.“ Plošné využití mobilní reklamy ovšem předpokládá plošné rozšíření smartphonů a tabletů. V oblasti telefonů nejde o to, zda mobilní web ano, nebo ne -85 procent nových telefonů má schopnost přistupovat na web prostřednictvím prohlížeče. Pozor, většina z nich nejsou „chytré telefony“, umí prostě jen zobrazovat reklamu. Klasické telefony stále nad „chytrými“ vedou v poměru 4:1, chytré telefony ovšem zažívají největší procentuální nárůst. Nokia je přitom stále jedničkou jak v oblasti chytrých, tak i „obyčejných“ telefonů, v letošním roce by ji měly na prvním místě vystřídat telefony s Androidem.

V oblasti tabletů je situace jednodušší: jedničkou je iPad, v současné době ovšem dostal silného konkurenta - Kindle Fire umí většinu z věcí, kvůli kterým si lidé tablety kupují, ovšem stojí ani ne polovinu toho, co nejlevnější model iPadu. Nemá sice tolik aplikací, ale díky své dostupnosti je už nyní extrémně populární (Amazon si nechce pokazit reputaci, a proto před Vánocemi neposílá nikam mimo USA -nechce riskovat nedostupnost zásob v předvánočním shonu). V každém případě se ale dá říct, že během pár let bude dostupnost mobilní reklamy z hlediska cílové skupiny na stejné úrovni jako u ostatních mediatypů. Zaměřte se tedy na mobilní reklamu - doporučují ji 4 z 5 strategických plánovačů…