Německý fotbal čeká boj o televizní práva, Sky může přijít o monopol

Fotbalový stadion Borussie Dortmund

Fotbalový stadion Borussie Dortmund Zdroj: Markus Unger - Flickr: 2012-02-26_Dortmund03, CC BY 2.0

Nejvyšší německá fotbalová soutěž Bundesliga vypsala aukci na televizní práva, ve které očekává výrazné navýšení příjmů. Už tak nejvýraznější složka v tržbách by se mohla zvednout až o třetinu a dostat se přes hranici jedné miliardy eur (asi 27 miliard korun). O monopol může přijít společnost Sky, která má od devadesátých let téměř celou dobu výsadní postavení.

Společnost mediálního magnáta Ruperta Murdocha Sky vysílá německou nejvyšší soutěž už přes dvě dekády. V devadesátých letech odvysílala ještě jako Premiere první živé zápasy a o výsadní postavení přišla jen krátce v letech 2005 – 2007. Za posledních šest let se počet jejích předplatitelů v Německu a Rakousku zvedl z 2,6 na 4,5 milionů.

V nadcházející aukci, kterou chce Bundesliga uzavřít před červnovým mistrovstvím Evropy ve Francii, však bude mít tvrdou konkurenci a vážně hrozí, že o práva přijde. Do hry se totiž hodlají zapojit velké společnosti.

Tvrdá konkurence

O televizní práva na stále populárnější soutěž bude mít určitě zájem RTL Group, která už má výhradní práva na přenosy kvalifikačních zápasů německého národního týmu. Dá se očekávat, že do aukce se zapojí i Deutsche Telekom, který kvůli vyšší nabídce Sky prohrál v minulé aukci.

List potenciálních kupců však bude mnohem delší. Spekuluje se, že o možnost vysílat Bayern Mnichov či Borussii Dortmund budou usilovat i Discovery, která už má smlouvu na vysílání příštích čtyř olympijských her, Perform Group ruského miliardáře Lena Blavatnika a možná i Vodafone.

Kromě tvrdší konkurence se Sky může obávat i regulačních orgánů, které tlačí na to, aby vysílací práva mohlo získat více společností. Podobný model je už aplikovaný například v České republice, kde fotbalovou Synot ligu vysílá Česká televize a komerční O2 Sport.

Anglie je stále napřed

Podle agentury Bloomberg tvoří mediální práva největší část tržeb Bundesligy, konkrétně 27,9%. Německá liga má však přesto ambici své zisky ještě výrazně navýšit. Analytici předpokládají, že cena za odvysílání jedné sezony by se mohla zvýšit až o třetinu a dostat se nad hranici jedné miliardy eur.

Ani v takovém případě by se však Bundesliga ani nepřiblížila anglické Premier League, která v loňském roce podepsala nový kontrakt právě se Sky. V příštích třech sezonách jí zajistí 5,14 miliardy liber (asi 177 miliard korun).