Paragrafy v praxi: Aby vás Facebook nesmazal

TENKÝ LED: Nad sociálními sítěmi nemají firmy vůbec kontrolu

TENKÝ LED: Nad sociálními sítěmi nemají firmy vůbec kontrolu Zdroj: Repro Strategie

Spotřebitelské soutěže se za svými zákazníky stále více přesouvají z reálného světa do virtuálních prostředí, zejména na Facebook. Za jakých podmínek lze na Facebooku spotřebitelskou soutěž uspořádat?

Uspořádat spotřebitelskou akci na sociální síti bylo donedávna svázáno s podmínkami, které pro podobné aktivity stanovil sám Facebook a které byly poměrně dosti omezující. Pokud je mi známo z praxe, při porušení těchto podmínek nehrozila nějaká právní sankce, ale postup daleko prostší: zjistil-li facebookový automat, že akce porušuje podmínky, prostě ji ihned, celou, bez náhrady a vysvětlování smazal. To je jistě lepší než pokuta, ale na druhé straně pověst zadavatele, který cosi úžasného ve své akci slibuje, a druhý den tam již není, může být zajisté ohrožena.

Zmíněné podmínky nutily každého zadavatele, aby svoji akci provozoval ve vlastní aplikaci, aby neužíval facebookové funkce jako like a aby nepodmiňoval vstup do akce právě kliknutím na like či třeba uploadem fotografií na zeď. Like nesměl být výslovně užit jako hlasovací nástroj a výherce nesměl být kontaktován prostřednictvím Facebooku.

Na vlastní triko

Tyto podmínky se nyní významně uvolnily. Pokud tedy hodláte vaši promotion provozovat na Facebooku, postačí vám akceptovat fakt, že sami nesete odpovědnost za její legální průběh, zejména za oficiální pravidla, za podmínky nabídky a za právní požadavky pro splnění podmínek (například omezení týkající se věku a trvalého bydliště); odpovědnost nesete též logicky za dodržování příslušných pravidel a nařízení pro propagační akce. Vaše akce musí stejně jako dosud obsahovat prohlášení o kompletním osvobození společnosti Facebook od závazků každým účastníkem a dále prohlášení, že propagační akce není žádným způsobem sponzorována, podporována ani spravována Facebookem a nijak s ní nesouvisí. Propagační akce nicméně již mohou být spravovány na stránkách nebo v aplikacích na Facebooku. Pouze osobní profily Timeline nesmí být použity ke správě propagačních akcí (například „chcete-li se zúčastnit, sdílejte na vašem profilu Timeline“ nebo „sdílejte na profilu Timeline přítele a získejte další vstupy“ není povoleno).

A nakonec nás Facebook v nové verzi podmínek informuje, že se správou propagační akce nám nebude jakkoli pomáhat a že celou akci pořádáme na vlastní riziko. Zdroj a přesné znění nových podmínek naleznete na Facebook.com v sekci Page Guidelines.

Filip WinterFilip Winter | Repro Strategie