Paragrafy v praxi: Propagátoři sázení si zahrávají

Tento typ podnikání je podle všeho natolik výnosný, že ani vysoká peněžitá sankce nemůže provozovatele odradit

Tento typ podnikání je podle všeho natolik výnosný, že ani vysoká peněžitá sankce nemůže provozovatele odradit Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Online sázkové hry jsou bezesporu lukrativním podnikáním, na jehož právní regulaci má stát zájem. Mantinely propagace a reklamy loterií a jiných podobných her včetně online sázení upravuje zejména loterijní zákon č. 202/1990 Sb.

Nevím, jestli jsem se dříve jen málo dívala, nebo je propagace sázkových her online na vzestupu. Ne vždy je však v souladu s českými právními předpisy. Především je nutné poznamenat, že zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, zakazuje reklamu zboží a služeb, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy. Jedním z těchto předpisů je právě loterijní zákon, který výslovně a bez výjimky zakazuje propagaci, reklamu a podporu prodeje loterií, které nejsou povoleny, respektive oznámeny v souladu s ním.

Zákonná definice loterií je poměrně extenzivní. Rozumí se jimi „hra, jíž se účastní dobrovolně každá fyzická osoba, která zaplatí vklad (sázku), jehož návratnost se účastníkovi nezaručuje. O výhře nebo prohře rozhoduje náhoda nebo předem neznámá okolnost nebo událost uvedená provozovatelem v předem stanovených herních podmínkách“. Loterii lze provozovat pomocí mechanických, elektronicko-mechanických, elektronických nebo obdobných zařízení. Je nesporné, že pod tuto definici spadá i online sázení.

V případě sázkových her online se k jejich provozování bude vždy vyžadovat povolení Ministerstva financí České republiky. Jednou z podmínek jeho získání je, aby žadatelem byla právnické osoba se sídlem na území České republiky, přičemž se nejedná o tuzemskou právnickou osobu se zahraniční majetkovou účastí ani právnickou osobu, ve které má tato společnost majetkovou účast (výjimku představují sázkové hry provozované ve zvláště k tomu určených hernách – kasinech –, například ruleta, kostky, karetní hry). Právě tato podmínka představuje pro zahraniční sázkové kanceláře kámen úrazu a brání jim v marketingových aktivitách v České republice.

Jak je však při projížďce Prahou zřejmé, ne vždy tyto zákaz propagace svého podnikání na českém území respektují. Lze se jen dohadovat, zda jim není známa výše možné pokuty, která jim může být vyměřena (pro zadavatele, šiřitele a zpracovatele do výše dvou milionů korun, jestliže nelze reklamu považovat také za nekalou obchodní praktiku, v jejímž případě je výše pokuty pět milionů korun), nebo je tento typ podnikání natolik výnosný, že je peněžitá sankce jednoduše nemůže odradit.

Radka Connelly Kohutová, advokátní kancelář Baker & McKenzieRadka Connelly Kohutová, advokátní kancelář Baker & McKenzie | Repro Strategie Radka Connelly Kohutová, advokátní kancelář Baker & McKenzie