Pitevna Andreje Štuka: You’ll never walk alone, Kometa!

Spot na Starobrno, anebo na Kometu?

Spot na Starobrno, anebo na Kometu?

Snad každý správný hokejový fanoušek už asi někdy viděl video, kde celý stadion Anfield Road zpívá You’ll never walk alone, hymnu svého milovaného týmu FC Liverpool. Ano, stačí video, a když máte jen malou, malinkatou zkušenost ze sborového zpěvu a v rukách šálu, tak cítíte, že tohle byste chtěli alespoň jedenkrát v životě zažít.

Nevím, jak dalece při psaní skriptu spotu Óda na Kometu s tímhle pocitem mrazení v zádech počítali, ale dostavuje se. Stačí jen nebýt slaboduchý a nekriticky zbožňovat svůj klub. Podle většiny komentářů pod tímhle spotem je patrné, že ono mrazení v zádech se dostavuje u sparťanů, litvíňanů, budějovičáků…

„Ač jsem Jihočech a fandím Motoru, tak musím smeknout před touhle reklamou. Snad jen trochu zamrzí, že Budvar u nás něco podobnýho nevymyslel už dávno.“ Tenhle komentář si ve Starobrně určitě čtou znovu a znovu. A oprávněně.

Proč ale spojení Komety a Starobrna funguje, je dáno samotným fenoménem klubu. Ten ještě v roce 2008 nehrál ani extraligu, když do ní vstoupil, plazil se na konci tabulky a častokrát byl pražskými, pardubickými a všemi možnými fankluby zesměšňován.

Autentická hrdost

Prvním velkým přínosem je velkorysých 90 sekund, které umožní emocím, aby vám vlezly pod kůži, druhým přínosem je režisér Jarda Malý, jemuž emotivní spoty jednoduše sedí, a samozřejmě všudypřítomné zpomalené záběry, které podtrhují atmosféru. Ať je to jakkoliv ohrané, možná až patetické, ono to k tomu patří. Trochu americká NFL, trochu Champions League…

A co nám to říká o pivě Starobrno? Já osobně snad poprvé cítím autentickou hrdost za původ tohoto piva. Brno už konečně nehučí jako turbína za zvuků nějakého agrometalu, při kterém si přiťukávají gendrově správně zastoupení castingoví herci s vybělenými zuby. Schválně, jaké komenty má Starobrno pod tímhle klenotem? Co oceňuji na Ódě na Kometu, je to, že spot není přeplácaný násilným brandingem. Ano, fanouškové ho drží, nesou, logo se objevuje na plachtě… Konečně ale nikdo „čuměním zblízka“ neobdivuje zlatavou barvu piva a souhlasně nepřikyvuje po prvním napití. Spot je autentický, a toho by se mělo Starobrno držet. Zvlášť když jsou obě značky tak úzce vázány na brněnský region. Měly by vyzdvihovat jeho osobitost a autentické fenomény jako v případě Komety a netočit umělé spoty, které jen dávají munici ke škodolibosti a možná až k lítosti.

Takže, Starobrno a Kometo, když budete takoví, jako jste teď, You’ll never walk alone!

Andrej Štuk, ředitel Mark/BBDOAndrej Štuk, ředitel Mark/BBDO | Mark/BBDO