Pitevna Daniely Matoušů: Tož připojte sa! Pokud máte k čemu…

Je otázkou, zda byl pro ratměřické dámy hlavním lákadlem Turbo Internet od Vodafonu, anebo chuť na dobré víno a zpěv (ženy jsou ony babky). Ale reklama je fikce, tudíž zachovejme dekorum a věřme, že tyto poťouchlé důchodkyně prostě mají na stará kolena pěkný cestovatelský koníček.
Protože hlavním sdělením kampaně je, že Vodafone pokrývá Turbo Internetem už i Moravu, vydávají se všetečné ratměřické dámy na vinobraní do malebné moravské vesničky. Zde narazí na bodrého vinaře v podání herce Jiřího Vyorálka. Spojení Moravy a vína je už tak zažité, že se samozřejmě samo nabízí. A vlastně proč ne, když tomu nahrává i roční období a když červená a bílá (ne vína) jsou korporátními barvami značky. Tak nám to všechno pěkně pasuje do kupy. A když se navíc dá udělat vtípek s růžovým a bublinkami…
Dvojku Wifignonu?
Vodafone i nadále zachovává autenticitu místa, o kterém je ve spotech řeč, a součástí děje jsou reální domorodci. Tím pádem i kulisy moravských spotů jsou přesně takové, jaké bych já jako rodilá Pražačka od moravské vísky očekávala. K tomu pěkné světlo, kroje, vinice a tradiční postupy při výrobě vína, specifická lokální mluva. Iluze idylické moravské slavnosti je takřka dokonalá. Tedy alespoň z mého pohledu Nemoraváka. Pokaždé mi totiž v hlavě vyskočí otázka, co na to asi říkají místní, jestli si jen neklepají na čelo, co to ti Pražáci zase vymysleli za bukovinu.
Povedená je textařina spotů, které začínají i končí velice podobně, což si ale člověk neuvědomí, pokud jich nevidí několik za sebou. Rozhodně to je ku prospěchu věci, hlavně u packshotu, kdy slovní spojení zde použitá trefně reagují na obsah samotného spotu, a podpis „Tož připojte sa. Vodafone“ je zcela jasnou tečkou se zřejmým call to action.
Turbo Internet do toho na Moravě tedy buď šlape, když babky po kolena v kádích s hrozny poněkud neochotně přešlapují z nohy na nohu, nebo zraje jako víno speciálních odrůd Wifignon a Kybernet, či lítá vzduchem jako láhve s vínem právě zakoupené ve vinařově e-shopu. Tak či onak jsou aktuálně v módě dvojsmysly a Vodafone není jediný, kdo je hojně využívá.
Spíchnutá síť
Co mi tu ale trochu skřípe, je produkt. Mapka pokrytí umístěná na micrositu kampaně prozrazuje, že více než měsíc po spuštění je na Moravě stále dost míst, kde se Turbo Internetu prostě nedaří.
Ani diskuse pod spoty zveřejněnými na Facebooku Vodafonu není žádná hitparáda úspěchu. Samozřejmě, rejpalové se ozvou vždy. Obzvlášť na Facebooku, skryti za svou virtuální identitou, si servítky moc neberou.
Nebylo by lepší síť nejdřív dobudovat a teprve pak spustit komunikaci, že nám to pěkně frčí? Jenže kdo má čekat, když konkurence téma nejrychlejší sítě propírá také…? Chápu ale i zákazníky. Ve světle toho, že některým v jejich vesnici či městečku neběží skoro ani edge, jim může podobná reklama připadat jako výsměch. A je jedno, jestli babkám z Ratměřic v reklamě internet šlape, zraje anebo tancuje kvapík. Informace, že můj operátor rozšiřuje síť, a já se tudíž můžu začít konečně těšit alespoň na 3G, je pak trochu nanicovatá… Což?