Pitevna Pavla Sobka: Začutáme si a pak se postřílíme

Pal! Tentokrát pouze na bránu

Pal! Tentokrát pouze na bránu Zdroj: Repro Strategie

Vojáci znepřátelených armád si dají chvíli pauzu a při polním fotbálku se obdarují tabulkou čokolády a sušenkami. Když si totéž koupí před Vánoci zákazník Sainsbury’s, přispěje na charitu. Skvěle exekučně udělaný spot vyvolává řadu otázek.

Vánoce a Super Bowl jsou pro tvůrce vlastně takové dva největší reklamní svátky. Všichni se snaží ještě více než jindy, aby jejich komunikace zaujala a pobavila. V případě sociálních kampaní dojala k slzám a přiměla lidi přispět na dobrou věc. Britský řetězec supermarketů Sainsbury’s se letos pustil do spotu z válečného prostředí. Je to na jedné straně celkem logické – pokud si zadáte rešerše novin, zjistíte, že slovo válka nahradilo v intenzitě krizi. Válčí se zprava na Ukrajině a zleva v mnoha zemích, které se díky tažení psychopatů pod hlavičkou Islámského státu vracejí do středověku. Spot vychází z reálné události. To mu ale spíše ubírá, přestože vlastně ukazuje nesmyslnost válek.

Reklamní Porsche

Fantastická kamera a skvělé herecké výkony dělají ze spotu Sainsbury’s dílko, na které je radost se koukat. Pointa spotu ale kulhá. Když se vojáci po začutání fotbálku přímo na bojišti vracejí na své pozice do zákopů, vychází mi z toho jediné – vyměnili jsme si sladkosti a teď se postřílíme. V době, kdy všude kolem nás eskaluje násilí, by mě bavil jiný, fiktivní konec. Konec, kde by ti kluci z obou stran v roce 1914 flákli zbraněmi o zem s tím, že v tomhle fakt dál nejedou. Poselství spotu by pak bylo daleko silnější.

Díky řemeslnému zvládnutí si ale tenhle spot své fanoušky určitě najde. Je to výhoda práce pro velké a silné trhy. Chcete-li totiž vyjet ven s reklamním porschem, z překližky ho prostě nestlučete. A spotřebitel chce být stále ohromován, baven a vtahován do děje.

Fotbal mezi zákopyFotbal mezi zákopy | Repro Strategie

Pokud v řetězu skvělého nápadu, solidního produkčního budgetu a výborného režiséra jeden nebo více článků rezaví, vždycky se to projeví. Lidé pak právem kňourají, že je reklama otravuje. Ale zkuste se jich zeptat, jestli jim vadí vánoční prasátko od Kofoly nebo spoty T-Mobilu.

Levnost není vše

Pod váhou testování a snižování produkčních peněz se občas věci ohýbají do nudy a stereotypu. A platí to i pro online. Určitě můžete, jako nedávno Becherovka, natočit levná online videa s Hyperlapse nebo Google Glass. Zkuste si ale vzpomenout, kde byla a jaké emoce tahle značka doručovala třeba spotem Becherovka sbližuje z dílny Mark/BBDO a Jardy Malého.

Čokoláda zakoupená zřejmě v Sainsbury´sČokoláda zakoupená zřejmě v Sainsbury´s | Repro Strategie

Do příštího roku chci popřát všem co nejvíce přátelských výměn čokolád a sušenek mimo území zákopů. Kromě těch opravdových i těch pomyslných, do kterých občas během jednání o práci zapadáme. A českým klientům, tvůrcům a produkcím dost peněz a nápadů na hezké kreativní exekuce, které budou mít nakonec lidé rádi, jako třeba to prasátko.

Pavel Sobek, kreativní ředitel
agentury Made by Vaculik
PrahaPavel Sobek, kreativní ředitel agentury Made by Vaculik Praha | Repro StrategiePavel Sobek, kreativní ředitel agentury Made by Vaculik Praha