Pivní klání aneb trpělivost Rusko přináší

Krušovice k televizi

Krušovice k televizi Zdroj: archiv

Boj o hokejové zlato ještě nevypukl, boj zlatých moků je už ale dávno v plném proudu. Tři největší české pivovary chtějí bezesporu pro sebe vyhrát ty nejlepší podmínky. S nezanedbatelnou výhodou vstoupil do arény pivovar Krušovice, kterému jeho matka Heineken vyjednala status sponzora hokejového šampionátu. Jinými slovy, Krušovice jsou jediným pivem, které smí být oficiálně „viděno“, zejména pak v televizních přenosech.

Jenže v obou halách, kde se mistrovství světa v hokeji uskuteční, smí smluvně téct jen Staropramen, v případě Ostravy jeho ostravský příbuzný Ostravar. Kelímky, v nichž hokejovým fanouškům český národní nápoj jistě dlouho nevydrží, musejí tedy zůstat neoznačeny. To aby nějaký cizinec či fanda z gauče nezašel do supermarketu a nekoupil si místo oficiálních Krušovic neoficiální konkurenci.

Staropramen se dušuje, že mu to nevadí. No jistě, vždyť masový útok na jeho tankové pivo v halách bude dobrým přilepšením do pivovarského rozpočtu. Navíc Staropramen se netají tím, že o hokej vlastně zájem vůbec nemá, o partnerství se proto ani nepokoušel. V jeho marketingovém hledáčku zůstává podle manažerů zejména hudba.

Staropramen v O2 aréněStaropramen v O2 aréně | archiv

Aby byl ten typický český Kocourkov úplný, doplňme ho ještě o Plzeňský Prazdroj. Ten sice o partnerství stál, ale regule jsou regule. Mezinárodní hokejová federace přiklepla všechna pivní práva Heinekenu, tudíž Pilsner Urquell si musí vystačit jen se sponzorstvím české hokejové reprezentace. Což není zase tak málo.

Až potud je to vše ještě docela srozumitelné. Co je však překvapivé, je postoj samotných Krušovic. Tváří se, že mají věci pod kontrolou a kauza, kterou prý vyprovokovala média, vyzní do ztracena. Je až s podivem, jak k celé věci mlčí a nechají konkurenty, aby si dělali tiskové konference či masové reklamní kampaně. Nejsou to snad Krušovice, které by měly být nyní víc vidět? Jeden aby je pohledal.

Krušovické litryKrušovické litry | archiv

A opět další jenže. Za vším hledej Rusko. Proslýchá se, že Heineken – potažmo Krušovice – získal sponzorství šampionátu pro upevnění své pozice na ruském trhu. Loni totiž Heineken spustil ve svém petrohradském pivovaru licenční výrobu světlého piva Krušovice. Důvod je čistě ekonomický: kvůli celním poplatkům bývá přímý export nevýhodný. Své o tom vědí právě Staropramen a Prazdroj, které pivo v Rusku vyrábějí licenčně již léta.

Obliba i spotřeba českého piva v Rusku enormně roste a jak známo, Rusové jsou posedlí značkami a také hokejem. Když tedy uvidí, že Krušovice sponzorují jejich milované hokejisty, jaké pivo si asi příště zakoupí? Aneb jak praví staré dobré přísloví: Kdo se směje naposledy, ten se směje nejvíc. A jak by mohlo pravit nové přísloví: Na koho se směje ruský trh, ten vyhrává zlatou.

Pivní masáž
Hokejový šampionát zásadně ovlivnil aktuální reklamní aktivity české pivovarské trojky. Nejmasivnější kampaň spustily od dubna Pivovary Staropramen, které sice nejsou oficiálním sponzorem světového mistrovství, ale díky smluvním podmínkám s O2 arenou budou právě ony dodávat drtivou většinu piva do haly. Kampaň s názvem „Dva hlavní důvody, proč se těšit do O2 areny“ poukazuje nejen na hokej, ale i na unikátní systém pivního hospodářství, který Staropramen v aréně vybudoval před 12 lety. Televizní spot nasadil Staropramen na stanice ČT Sport a Prima Cool. Ty doplňuje YouTube a outdoorová vizibilita. Autorem vizuálu je agentura Young & Rubicam, video je z dílny Ritualu. Média nakoupila agentura Universal McCann.
Na hokejové fanoušky se připravil i ostravský Ostravar, který je součástí společnosti Pivovary Staropramen. V dubnu zahájil marketingovou kampaň s názvem „Nauč svět Ostravar“. Hokeje chce využít k prezentaci Ostravska směrem do zahraničí. Kromě outdooru a digitálních médiích využívá i lokální média, dopravní prostředky, geocaching. Kampaň je dílem agentur Walker & Lambert a Proximo Paso.
Oficiální sponzor mistrovství Pivovar Krušovice reklamní atak nechystá. S výjimkou VIP salonků se v hokejových halách čepovat nebude, zviditelnit se chce zejména ve Fan zónách, které vzniknou v prostorách před arénami. Kromě desítky čepované z tanků připravuje soutěže a živé hokejové přenosy. Vstup do fanouškovského pásma bude zdarma pro každého, tedy i pro ty, kdo nebudou mít vstupenky na samotné zápasy. Dále připravuje pro vybrané restaurace a hospody speciální hokejový dvanáctistupňový ležák, v obchodech a restauracích probíhají soutěže o lístky.
Poslední v řadě, Pilsner Urquell, dobývá pivaře televizním spotem „Společně pro české zlato“. Jakožto partner české hokejové reprezentace získal pro reklamu i trenéra Vladimíra Růžičku. Spot realizovala agentura MUW Saatchi & Saatchi z Bratislavy.