Popularita tabletů a chytrých telefonů nahrává mediálním firmám

Ovládací webová aplikace v tabletu.

Ovládací webová aplikace v tabletu. Zdroj: Jan Sedlak

Mediální firmy v Evropě a Americe dosáhly obratu 665 miliard dolarů. Vzhledem k rozšíření digitálních zařízení se očekává, že mediální sektor i nadále poroste.

Světový trh v oblasti médií, mobilních zařízení a digitální komunikace vytrvale roste. Obrat stovky nejvýznamnějších evropských a amerických firem působících v sektoru médií se v roce 2014 navýšil o 5 procent na 665 miliard dolarů. Celkový počet mobilů, tabletů, počítačů a dalších digitálních zařízení dosáhne podle odhadů studie společnosti Mazars Media Barometer za pět let 50 miliard kusů. Poroste i trh digitální inzerce, který dosáhne zhruba desetiprocentního nárůstu na celkovém objemu reklamy.

Digitalizace dnešního světa se projevuje i na trhu s knihami. V USA už se přibližně každá třetí kniha prodá v elektronické podobě, kdežto v Evropě není jejich podíl stále tak významný.

„Uplynulý rok znamenal pro mediální sektor růst, ale také změnu v modelu obchodování. Severoamerické mediální firmy, poháněné dynamickou ekonomikou, vykázaly vyšší růst obratu, než mediální firmy z Evropy, které trpěly slabší ekonomickou situací. Díky zvyšující se popularitě smartphonů a tabletů a nekonečně se rozvíjejícímu množství nově vznikajících aplikací, mají uživatelé možnost být připojeni k internetu téměř neomezeně. Tento jev je velkou výzvou pro mediální firmy v každé oblasti jejich působení.“ zhodnotil situaci Bruno Balaire, ředitel skupiny Mazars pro mediální záležitosti.

Rozdíly mezi USA a Evropou jsou patrné rovněž z hlediska obratu a zisku . Ačkoliv obrat stovky největších firem souhrnně vzrostl o 5 procent, růst zaznamenaly jen americké firmy. Oproti tomu evropské společnosti dokonce o jedno procento poklesly. Podobný vývoj naznačují i údaje o ziskovosti, kde americké společnosti rostly o 1,2 procentní bodu, zatímco evropské klesly o 0,6. Celkově však ziskovost největších evropských a amerických firem stoupla o 0,8 procenta.

„V dnešním propojeném světě je jasným motorem růstu pro mediální společnosti smartphone. Zejména jeho schopnost identifikovat geografickou polohu, která umožňuje inzerentům spravovat umístění reklam daleko efektivněji a snadněji,“ podotýká Victoria Wahbová, partnerka WeiserMazars US.