Rada pro reklamu: Prezident do kampaně nepatří

Podle Rady pro reklamu prezident do reklamy nepatří

Podle Rady pro reklamu prezident do reklamy nepatří

Arbitrážní komise Rady pro reklamu označila od začátku letošního roku už tři kampaně jako závadné. Pravidla Kodexu reklamy, který Rada pro reklamu vydává, podle rozhodnutí expertního týmu rady porušily kampaně Rodinného pivovaru Bernard, Občanského sdružení spotřebitelů Test a společnosti Procter & Gamble.

Billboardy humpoleckého pivovaru Bernard, které navazují na koncept „Svět se zbláznil“, se staly předmětem stížnosti soukromé osoby: „Tentokrát je použit motiv prezidenta Klause, který zametá cosi (zřejmě kauzy) pod koberec. Pokud jde o komerční reklamu, nemá tam – podle mého názoru – prezident Klaus nic dělat. Pokud jde o reklamu politickou, nemá tam co dělat pivo Bernard.“ Rada pro reklamu dala stěžovateli za pravdu s tím, že podle etického Kodexu reklama nesmí využívat nositele veřejné autority, například politiky, i když by oni sami se svým účinkováním souhlasili.

Další kladně vyřízenou stížnost podalo České sdružení pro značkové výrobky na direct marketingovou kampaň dTestu se sloganem „V krizi šetří každý. Nedovolte, aby šetřili na vás“ a „3 hlavní důvody, proč si předplatit časopis dTest“. V tomto případě vadilo mimo jiné vyvolávání strachu u příjemců a navíc tvrzení, že dTest je jediným subjektem v ČR, který provádí nezávislé testy produktů. Dalším z několika problematických míst kampaně bylo vyjádření, že levnější a neznačkové výrobky jsou většinou lepší a pro spotřebitele výhodnější. Rada pro reklamu stížnosti vyhověla a rozhodla, že je v rozporu s etickým kodexem.

Třetí letošní rozhodnutí o závadnosti se týká televizní kampaně, ve které jsou baterie Duracell vyhazovány do směsného odpadu. Zástupci společnosti Procter & Gamble Czech Republic se za fakt, že kampaň nebyla v souladu se zákonem o odpadech omluvili a prohlásili, že přijali opatření k nápravě. Kampaň pivovaru Bernard a předplatitelská akce dTestu byly v době, kdy arbitrážní komise rozhodla, už ukončeny.

Rada pro reklamu je nestátní, nezisková organizace, která nemůže udělovat finanční sankce, vydává pouze rozhodnutí, které mají formu doporučení. V případě nerespektování jejích rozhodnutí může předat podnět příslušnému Krajskému živnostenskému úřadu k dalšímu řešení.