Sázka na bulvár zatím vychází

Sázka na bulvár zatím vychází

Sázka na bulvár zatím vychází Zdroj: shutterstock

Náklad bulvárních tištěných titulů klesá, oproti stavu zpravodajských titulů se ale prodává bulvár přece jen výrazně lépe. Tomu odpovídá i dění na trhu, který generuje stále nové projekty.

Jakkoli prodaný náklad nejčtenějšího Blesku (305 tisíc výtisků) loni meziročně klesl v průměru o bezmála 12 procent a Aha! (81 tisíc) dokonce o 13 procent, prosazují se na trhu nové tituly. Nejprodávanějšími týdeníky jsou bulvární Rytmus života a Pestrý svět (226 tisíc, resp. 205 tisíc kusů).

V druhé polovině roku jim začal konkurovat nový týdeník Sedmička. Tento letitý, původně regionální týdeník proměnila loni Empresa Media Jaromíra Soukupa na celostátní čistě bulvární týdeník. A čtenáři tuto změnu, soudě podle výsledků, nadšeně přivítali. Po prvních třech číslech, jichž průměrně prodal zhruba 110 tisíc kusů, vydavatel tiskl i 300 tisíc kusů. Ke konci roku jeho prodaný náklad činil 190 tisíc kusů. Na celkovém trendu to však nic nemění a i bulvár míří stále více do sféry onlinu, kde vydavatelé k tematice lehkého čtení upínají optimistická očekávání. Nutno říci, že právem.

Ostrý nováček

Největší český portál Seznam.cz předkládá uživatelům na úvodní stránce výběr témat webu Super.cz. Návštěvníci tam zjistí, kdo přibral na váze či kdo komu přerazil nos a jak s nepříjemnou situací naloží (škodolibý mix publikovaný zkraje dubna). Nový web Extra.cz provozovaný společností Extra Media Online, kterou ze tří čtvrtin vlastní kyperská firma Absurd Capital kontrolovaná Janem Bartou, držel za první týden existence stabilní návštěvnost kolem sta tisíc návštěvníků denně a obsadil tak druhou příčku v návštěvnosti tuzemských bulvárních stránek.

Vyplývá to z oficiálního měření NetMonitoru, v němž byl ještě v lednu první Super.cz a druhá sekce Celebrity na Blesk.cz. Nový bulvární web tak v ohledu návštěvnosti předčil Revue.iDnes.cz, Ahaonline.cz, Bleskově.Centrum.cz či SuperSpy.cz, ale i zpravodajské servery iHNed.cz nebo Lidovky.cz.

Naplnily se tak smělé plány ředitele Extra Online Media Tomáše Kačeny, který se po spuštění webu svěřil serveru Médiář.cz, že do dvou měsíců se chce stát bulvární trojkou na českém internetu a dostat se do pětadvacítky nejnavštěvovanějších webů dle měření NetMonitoru.

Vývoj počtu reálných uživatelů vybraných bulvárních serverůVývoj počtu reálných uživatelů vybraných bulvárních serverů | NetMonitor – SPIR – Gemius & MEDIARESEARCH

Za úspěchem nového projektu bude pravděpodobně Bartou avizovaný „geniální marketing“ opřený o mediazastupitelství AdActive. „Lidi dostáváme na web díky řadě marketingových a reklamních nástrojů – využíváme PPC kampaně, promo na jiných webech, traffic ze sociálních sítí a tak dále,“ upřesnil serveru Médiář.cz Jaroslav Sauer, mediální zástupce webu Extra.cz.

Symbióza mezi mediatypy pomáhá

Z potenciálu bulváru zajímavě těží televizní stanice. Posiluje symbióza televizních formátů s tištěným i online bulvárem. Dohoda o vzájemné propagaci fungovala na Nově už několik let. FTV Prima redakci Aha! a Blesku dopředu hlásí, co se stane v příštích dílech televizního seriálu či reality show. Například o smrti hlavní hrdinky seriálu si jeho diváci přečetli už téhož dne ráno. Večer předtím totéž avizovala televize před vysíláním předmětného dílu a na svém webu stanice uveřejnila reportáž s odcházející herečkou. Bulvár získává materiál a stanice diváky. Toto souznění se zároveň odehrává i pod křídly samotných televizních stanic prostřednictvím jejich vlastních bulvárních webů. O provázanosti tištěných bulvárních titulů s televizními stanicemi nepřímo svědčí i personální pohyb.

TV Nova zaměstnává dva bývalé šéfredaktory z bulváru. Někdejší šéfredaktor Blesku Vladimír Mužík ovšem idylu narušil, když se zkraje března na Nově pustil do svého bývalého chlebodárce. Ústy reportérky hlavního zpravodajského pořadu mu tehdy předpověděl špatnou budoucnost. Chatrně podložená zpráva se obrátila proti Mužíkovi samotnému, když za ni vzápětí sklidil kritiku.