Scanner: K poctě zbraň

Šest tisíc mil od Iráku

Šest tisíc mil od Iráku Zdroj: archiv

V pondělí si Američané připomněli (nějak se nehodí výraz "slavili") Memorial Day, tedy památku zhruba půl milionu svých lidí, kteří zemřeli v různých válkách v uniformě Spojených států. Ten den bývá příležitostí k projevování všelikých emocí, od dojemných soukromých až po nabubřelé předvolební.

Letos připadl na pondělí 25. května a nečekaně jej ozvláštnil nápad agentury Crispin Porter + Bogusky. Jejich projekt s názvem Mise 22 bere číslo ve svém názvu ze statistiky, podle níž si každý den vezme v USA život 22 válečných vysloužilců (mají na svědomí dvě třetiny z necelého milionu sebevražd, jež Američané každoročně spáchají).

Válka v Iráku ho dostihla tadyVálka v Iráku ho dostihla tady | archiv

Mise 22 přináší na stránkách časopisů Esquire, Money a Fortune (a na billboardech ve čtyřech městech USA) černobílé fotografie míst, kde si vysloužilci vzali život. Ze zprávy časopisu Adweek není zřejmé, kdo umístění „reklamy“ platí. Tak či onak je to působivé; po propagaci makaronů, telefonů a pojišťoven si tak agentura připsala dobrý skutek.