STEM/MARK: Čím nás mohou politici před volbami přesvědčit?

TOP 09 zahajuje kampaň. S dýmkou a novým sloganem

TOP 09 zahajuje kampaň. S dýmkou a novým sloganem

V pravidelném výzkumu agentury STEM/MARK pro Strategii jsme zjišťovali, co vás nejvíce ovlivní při rozhodování o tom, kterou stranu budete volit v předčasných volbách do PSP ČR.

K předčasným volbám do Poslanecké sněmovny se určitě chystá 54 procent dotázaných, pouze 4 procenta říkají, že volit určitě nebudou. Jasné rozhodnutí přijít k volbám významně častěji deklarují muži. Mladí lidé do 29 let věku a respondenti bez maturity se častěji přiklánějí k rozhodnutí nevolit.

Pro 37 procent oslovených je hlavním faktorem v rozhodování o tom, kterou stranu budou volit, její dosavadní práce a působení. Významně častěji se takto vyjádřili lidé ve věku 30–44 let. Tento faktor je ale daný, práci politických stran nelze nijak zvenčí ovlivnit, navíc se podle ní alespoň do určité míry rozhoduje každý volič.

Volební průzkum STEM/MARKVolební průzkum STEM/MARK | STEM/MARK

Kampaně nezajímají

Zajímavé jsou tedy až následující výsledky: 13 procent se bude rozhodovat podle televizních a rozhlasových debat, zde se častěji jedná o ženy. Pro 11 procent jsou rozhodující volební program a předvolební sliby, častěji se takto vyjádřili respondenti rozhodnutí volit. Zcela nedůležitá jsou pro respondenty jména na kandidátce, ale i předvolební kampaň politických stran (billboardy, mítinky, televizní a rozhlasové spoty).

27 procent dotázaných se o své volbě rozhodne definitivně během předvolební kampaně, výrazně častěji se jedná o ty respondenty, kteří se k volbám spíše chystají. Pětina je již téměř rozhodnutá, častěji jsou to muži, lidé ve věku 45–59 let a respondenti pevně rozhodnutí přijít volit. 19 procent se chce rozhodnout co nejdříve, jakmile budou známy kandidátky, 14 procent nechává rozhodnutí až na poslední chvíli.