STEM/MARK: I pro uživatele internetu má klasický tisk stále vysoký dosah

I pro uživatele internetu má klasický tisk stále vysoký dosah.

I pro uživatele internetu má klasický tisk stále vysoký dosah. Zdroj: Repro Strategie

Tištěné verze deníků nebo časopisů nyní čte alespoň občas 86 procent internetové populace a toto číslo se v posledních čtyřech letech příliš nemění. Pokud jde o denní zpravodajství, tak to čerpá internetová populace dominantně z online zdrojů. Každodenně je sleduje 62 procent z nich, naproti tomu z tištěných novin získává informace denně 30 procent internetové populace.

Tištěné deníky získává polovina všech jejich čtenářů (tedy pravidelných i občasných) z internetové populace zdarma (například zápůjčkou), třetina kupuje jednotlivá vydání a 14 procent z nich má předplatné.

Tištěné časopisy jejich čtenáři získávají zdarma méně často než deníky (42 procent), naopak častěji si kupují jednotlivé výtisky (42 procent) a 16 procent má tištěnou verzi časopisu předplacenou. Co se týká online zpravodajství a magazínů, jsou vyhledávány v podstatě jen ty, které jsou zdarma.

Zdarma je to nejlepší

Elektronické verze tiskových titulů i online zpravodajství a magazíny sledují lidé hlavně na počítači nebo notebooku (95 procent) a dále v chytrém telefonu (38 procent) nebo na tabletu (21 procent). Méně běžné jsou čtečky.
Elektronická verze deníků a časopisů nabízí řadu výhod, zejména multimediální obsah, nižší cenu, rychlejší doručení a přístup do archivu. Nicméně o přechodu na elektronickou verzi uvažuje aktuálně jen asi devět procent čtenářů papírových nosičů (tj. asi sedm procent internetové populace). Navíc současní i potenciální čtenáři elektronických verzí by si přáli, aby byly levnější než papírové (43 procent), nebo dokonce aby byly zdarma (34 procent).