STEM/MARK: Na smyslu cen TýTý se diváci neshodnou

Na smyslu cen Týtý se diváci neshodnou

Na smyslu cen Týtý se diváci neshodnou Zdroj: Repro Strategie

I když se v letošním roce divácká anketa o nejoblíbenější tváře a pořady televizních obrazovek, cena TýTý, vyhlašovat nebude, spontánně si na tento projekt z řady diváckých anket vzpomene polovina české internetové populace, jak zjistil výzkum STEM/MARK pro Strategii.

Na přímý dotaz pak málokdo odpoví, že o TýTý alespoň neslyšel, a téměř dvě třetiny (62 procent) tvrdí, že televizní přenos z vyhlašování ankety TýTý alespoň jednou sledovaly. Z držitelů cen TýTý se nejčastěji vybaví Karel Gott, Lucie Borhyová, Karel Voříšek a Jiřina Bohdalová.

Slyšeli jste o divácké anketě TýTý? Sledovali jste nekdy její ceremoniál?Slyšeli jste o divácké anketě TýTý? Sledovali jste nekdy její ceremoniál? | Repro Strategie

Jednou z nevyjasněných otázek okolo pořádání ankety je i zahrnutí či ignorování internetových televizí. Vyhraněný názor na tento problém ovšem nemají všichni, přibližně polovině respondentů je to lhostejné (45 procent). Ostatní se dělí na dvě přibližně stejné skupiny příznivců (29 procent) a odpůrců (26 procent). Pro zahrnutí internetových televizí do TýTý je zejména skupina lidí mladšího středního věku mezi 30 a 44 lety, naopak nejvíce odpůrců tohoto nápadu najdeme mezi mladými lidmi do 30 let. Ti by pro internetové televize spíše zřídili zvláštní anketu či soutěž výhradně určenou pro tuto kategorii pořadů a účinkujících.

Mají divácké ankety typu TýTý nebo Zlatý slavík smysl?Mají divácké ankety typu TýTý nebo Zlatý slavík smysl? | Repro Strategie

Pokud jde o celkový názor na existenci diváckých anket typu TýTý, zhruba polovině dotázaných dávají smysl a polovině naopak. Smyslem je ocenění aktérů televizních obrazovek, tím i dodání zpětné vazby, zvýšení jejich motivace a v důsledku tak zlepšení kvality televizní tvorby. A samozřejmě jde i o diváky a zábavu pro ně, což někteří chápou i v kontextu hesla „chléb a hry“.

Argumenty z opačného názorového pole hovoří o neobjektivnosti, neprůhlednosti, možnosti manipulace, malé výpovědní hodnotě anket tohoto typu. Hlasuje jen malé množství diváků, ceny získávají stále tytéž osobnosti a je to zbytečné vyhazování peněz.

V minulých letech se ankety TýTý účastnily jen televizní stanice, které lze naladit na klasické televizi. Myslíte si, že by se ankety mely účastnit
i internetové televize?V minulých letech se ankety TýTý účastnily jen televizní stanice, které lze naladit na klasické televizi. Myslíte si, že by se ankety mely účastnit i internetové televize? | Repro Strategie

Výzkum byl proveden 25.–28. 3. 2016 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 509 respondentů. Výsledný soubor reprezentuje internetovou populaci ve věku 15–59 let podle pohlaví, věku, vzdělání a regionu. Základ: Internetová populace, n = 509. Zdroj: STEM/MARK, březen 2016