Lidé se nejvíce dívají na zprávy České televize nebo televize Nova. Muži a lidé s VŠ vzděláním preferují ČT, naopak ženy častěji vyhledávají komerční televize. Z témat zajímá diváky zejména domácí politika (58 procent diváků televizního zpravodajství), počasí (53 procent) a zahraniční události (49 procent). Diváci veřejnoprávní televize akcentují domácí politiku a zprávy ze zahraničí, na komerčních televizích se zájemci těší i na meteo-rologické informace, krimi zprávy a novinky ze života celebrit.
Podle 63 procent diváků zpravodajství je Česká televize nejobjektivnějším zdrojem informací. Pro část z nich (zejména pro diváky preferující zpravodajství na komerčních TV) ale objektivnost není hlavním kritériem při výběru zpravodajského pořadu a preferují zpravodajství na „své“ stanici, přestože její zpravodajství neoznačují jako nejobjektivnější.
Která televize má nejobjektivnější zpravodajství? |
Velká část diváků (69 procent) si spontánně vybavuje jméno nějakého moderátora zpravodajství. Nejznámější jsou přitom moderátoři komerčních televizí – Rey Koranteng, Lucie Borhyová a Karel Voříšek. Dále lidé ve vyšší míře zmiňují Romana Šebrleho, Jakuba Železného, Markétu Fialovou a Marcelu Augustovou. Zatímco moderátoři TV Nova a TV Prima mají širokou publicitu v televizi i dalších médiích (např. bulvární tisk), moderátoři ČT kromě zpravodajských pořadů příliš vidět nejsou. I to je zřejmě důvodem, že moderátoři komerčních televizí jsou známí širší skupině, než jsou diváci těchto televizí. Naopak moderátory ČT znají jménem jen diváci veřejnoprávní televize a významná část diváků ČT si nevybaví jméno žádného moderátora (39 procent diváků zpravodajství na ČT).
Nejlépe hodnoceni jsou Jolana Voldánová a Marcela Augustová, ale velmi dobré hodnocení dostali i moderátoři komerčních televizí. Nejslabší hodnocení obdržel Roman Šebrle.
Jaké znáte moderátory televizního zpravodajství a jak je hodnotíte? |
Výzkum byl proveden 25.–27. 8. 2014 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 518 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor internetovou populaci ve věku 15–59 let. Zdroj: STEM/MARK, Strategie, září 2014