Studie: Malé obchody začínají táhnout, rozhodující je cena zboží

Prodejna farmářského řetězce Náš grunt

Prodejna farmářského řetězce Náš grunt Zdroj: Nas grunt

Evropští zákazníci začínají více upřednostňovat malá nákupní centra a kamenné obchody před velkými nákupními parky. Rozhodující však stále zůstává cena, vyplývá z aktuální celoevropské studie realitní poradenské společnosti CBRE.

Malá nákupní centra a kamenné obchody nejčastěji navštěvuje takřka polovina (49 procent) evropských zákazníků, největší nákupní parky 47 procent. Preference se regionálně liší. „Zatímco země západní Evropy stále více preferují nákup v menších a kamenných obchodech, země východní Evropy a Skandinávie nadále preferují především velká obchodní centra,“ uvedla Veronika Tebichová ze společnost CBRE.

Nejdůležitějším faktorem pro návštěvu obchodního centra zůstává cena, a to v celé Evropě i pro české zákazníky. Velký vliv mají také čistota centra, pohodlí při nákupu a bezpečnost. Zákazníci oceňují i rozmanitost služeb a obchodů v místě.

Při výběru místa k nakupování hraje roli také vzdálenost centra od domova. „Evropští zákazníci potřebují průměrně šest až patnáct minut, aby se dostali do místa, kde nejčastěji nakupují jiné zboží než potraviny. V Česku zákazníci cestují výrazně déle, obvykle kolem 16 až 30 minut,“ dodala Tebichová s tím, že ochota jezdit do vzdálenějších nákupních center klesá s rostoucím příjmem. Průzkumu How Consumer Shop se zúčastnilo 21 tisíc respondentů z 21 zemí.

Plocha maloobchodních prostor v nákupních centrech v Česku by měla podle odhadů v příštím roce překročit hranici 2,5 milionu metrů čtverečních. Nejvíce maloobchodních ploch v nákupních centrech je v Praze, téměř 785.000 metrů čtverečních. Při přepočtu obchodů na obyvatele je lídrem Liberec, kde na tisíc obyvatel připadá 1440 metrů čtverečních těchto ploch. Nejméně má Ústí nad Labem (440 m2/1000 obyvatel).