Světové reklamní investice po dlouhé době mírně rostou

Reklama na povinné ručení

Reklama na povinné ručení Zdroj: Repro Strategie

Světový reklamní trh zřejmě dosáhl svého dna a začíná se pomalu zvedat. Vyplývá to z pravidelného reportu společnosti Nielsen o globálních reklamních investicích. Globálně se investice do reklamy v loňském třetím čtvrtleti meziročně zvýšily o 3,2 procenta. Stejný růst zaznamenaly i za prvních devět měsíců loňského roku.

Jediným regionem, kde stále reklamní investice nepřevýšily úroveň předcházejícího roku, je Evropa. Nicméně v období od loňského července do září meziročně klesly pouze o 0,42 procenta. Za první tři čtvrtletí roku 2013 se reklamní investice v evropském regionu meziročně snížily o 3,8 %. Podle zprávy společnosti Nielsen ale spotřebitelská důvěry zaznamenala v Evropě nejvyšší nárůst od prvního čtvrtletí 2010.

Vývoj reklamních světových výdajů, 1. 1. -30. 9. 2013, meziroční změna (%)Vývoj reklamních světových výdajů, 1. 1. -30. 9. 2013, meziroční změna (%)Vývoj reklamních světových výdajů, 1. 1. -30. 9. 2013, meziroční změna (%) | NielsenZdroj: Nielsen

Španělsko a Itálie, tedy trhy, které se nedávno potýkaly s dvouciferným poklesem reklamních výdajů, mají zřejmě nejhorší období za sebou. Pokles v jihoevropských zemích se ve třetím čtvrtletí podařilo snížit na 6-7 procent. Dlouhodobě poznamenané Řecko ve třetím čtvrtletí dokonce zaznamenalo nárůst reklamních výdajů.

Mezi médii vede televize

Nejsilnějším reklamním mediatypem stále zůstává televize s vyšším než padesátiprocentním podílem na veškerých reklamních investicích. Dokonce i na evropském trhu byla televize jediným mediatypem, kterého se snížení výdajů podle zprávy Nielsenu nedotklo. Zajímavý je rozdílný vývoj investic do internetu – zatímco v Evropě investice určené pro internetovou reklamu klesaly nejvíc ze všech mediatypů, v Asii internet meziročně rostl o necelých 60 procent.

Vývoj reklamních investic po mediatypech v regionech světa, 3Q/2013Vývoj reklamních investic po mediatypech v regionech světa, 3Q/2013Vývoj reklamních investic po mediatypech v regionech světa, 3Q/2013Zdroj: Nielsen