Trh s PR překročil hranici 1,2 miliardy korun

Mezi aktivity PR agentur se derou digitální disciplíny

Mezi aktivity PR agentur se derou digitální disciplíny Zdroj: archiv

PR agenturám se v roce 2014 dařilo a do budoucnosti hledí s ještě většími nadějemi.

Firmy utrácejí v Česku za PR více než v minulosti. Podle průzkumu poradenské společnosti KPMG Česká republika utržily české PR agentury v loňském roce 1,228 miliardy korun, což znamená meziroční růst o 56 milionů korun. Agentury sdružené v Asociaci PR agentur (APRA) se na tržbách podílejí 80 procenty.

Na trhu PR agentur vládne optimismus. 42 procent agentur hodnotí rok 2014 jako lepší než roky předchozí a stejná část trhu čeká růst také v letošním roce. Že by se měla situace zhoršit, si nemyslí žádná z agentur.

„Růst očekáváme díky novým službám. V Evropě se v posledních letech public relations rozšířilo do příbuzných oborů marketingu, jako je digitál, reklama a takzvaná podlinková komunikace. A tam expandují i české agentury,“ prohlašuje Jan Kučmáš, předseda Výkonné rady APRA.

„Největší meziroční nárůst zaznamenaly agentury v sektoru finančních a profesionálních služeb, jako nejvíce růstový očekávají ovšem agentury v příštích letech segment průmyslu a výroby,“ říká Roman Maco, ředitel oddělení Marketingu a komunikace KPMG v České republice.

Ceny agentury loni zpravidla nezvyšovaly, 47 procent z nich je nechalo na úrovních roku 2013, 16 procent zdražilo v rozmezí 0,1–10 procent a 26 procent agentur mírně zlevnilo.

Klienti žádají po agenturách stále častěji služby v oblasti digitální komunikace. Nejvyšší růst aktivit zaznamenaly agentury v oblasti sociálních médií a vedení komunit (74 procent dotazovaných agentur) na druhém místě skončily vztahy s médii (52 procent).

V letošním roce očekává trh největší rozvoj po “sociálních médiích a vedení komunit“ v oblasti vytváření multimediálního obsahu. Klasické vztahy s médi budou podle názoru agentur v následujících deseti letech pomalu ustupovat a do čela aktivit PR agentur se dostanou právě digitální disciplíny.

Platy v sektoru stagnují, 63,2 procenta agentur potvrdilo meziročně stejnou úroveň mezd, 21 procent hovoří o mírném růstu. Zajímavý je pohled na systém získávání talentů v public relations. 73 procent agentur hledá nové talenty v absolventských programech, 52 procent v médiích mezi novináři a 47 procent agentur přiznává, že se tu a tam podívá také do portfolia svých konkurentů.

Jako největší bariéru získávání talentů uvádějí agentury nedostatek přenositelných dovedností (56 procent) a očekávanou úroveň platu nastupujících uchazečů (50 procent).