Výsledky Novy se lepší, její majitel CME je ale stále ve ztrátě

Televize Nova

Televize Nova Zdroj: ctk

Předpovědi nového vedení nejsledovanější tuzemské televizní stanice Nova o zlepšujícím se finančním zdraví se zřejmě začínají naplňovat. Nova navíc zvyšujícími se příjmy z reklamy začíná opět ekonomicky pomáhat celé silně zadlužené skupině svého majitele Central European Media Enterprises (CME). Na pozici nejvýdělečnější stanice mezi národními divizemi se ale zatím stále nevrátila.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků CME za druhé čtvrtletí a první pololetí. Akcie CME na pražské burze po poledni reagovaly na zveřejněné výsledky růstem o šest procent. „Naše výsledky nadále prokazují pokračující výrazné zlepšování finanční pozice naší společnosti a jen potvrzují obrat k lepšímu,“ uvedl jeden ze dvou generálních ředitelů CME Michael Del Nin.

Výnosy CME v Česku spočívající zejména v příjmech za reklamu na šesti nynějších kanálech Novy v Česku činily za druhé čtvrtletí 59,3 milionu dolarů (asi 1,22 miliardy korun). To představuje nárůst ve srovnání se stejným obdobím loni o téměř dvě pětiny. Částka je ale stále o3,6 milionu dolarů nižší než výnosy CME od rumunských stanic v čele se stanicemi kolem Pro TV. Do loňského roku přitom dlouhá léta skupina Nova platila za skupina generující nejvyšší výnosy i zisky v CME.

Skupina Nova alespoň už překonala své rumunské sestry v hrubém provozním zisku označovaném jako OIBDA. Tento ukazatel dosáhl od dubna do června 20,7 milionu dolarů (asi 424 milionů korun), zatímco loni ve stejném období to bylo pouhých 933 tisíc dolarů (asi 19 milionů korun). Ukazatel OIBDA rumunské divize byl 12,6 milionu dolarů.

Nova od začátku loňského roku přešla na nový způsob prodeje reklamy, který znamenal pro nemalou část klientů výrazné zdražení. Část z nich včetně těch největších dočasně z Novy odešlo jinam, zejména ke konkurenční Primě, což ve výsledku znamenalo propad celé Novy do ztráty 101 milionů dolarů (asi dvě miliardy korun). Následkem klesajících tržeb a zisku musela opustit Novu a CME řada manažerů v čele s letitým šéfem CME Adrianem Sarbuem a šéfem Novy Janem Andruškem.

Vývoj akcií CME na Pražské burze

Graf 30. 7. 2014.Graf 30. 7. 2014. | lemesani@mf.cz

Nový management Novy poté začal od podzimu měnit způsob prodeje reklamy a zavedl úsporný program, který mimo jiné znamenal konec licencovaného vysílání programu MTV v Česku a další. Tento trend pokračoval i v pololetí. „Snížili jsme programové náklady a zároveň jsme si udrželi vedoucí pozici ve sledovanosti navzdory vysílání fotbalového mistrovství světa. To jen potvrzuje kvalitu našeho programu,“ uvedl druhý z generálních ředitelů a také nynější generální ředitel Novy Christoph Mainusch k výsledkům za druhé čtvrtletí a celé pololetí.

Celkové výnosy CME ve druhém čtvrtletí tak stouply o 16,7 procenta na 204,9 milionu dolarů (asi 4,2 miliardy korun). CME sice dosáhla provozního zisku ve výši 22,6 milionů dolarů (asi 463 milionů korun), zatímco loni ve stejném období byla ve ztrátě 4,6 milionu dolarů (zhruba 94 milionů korun). Celá CME se po zdanění ocitla ve ztrátě 52,5 milionu dolarů (asi 1,1 miliardy korun), což je ale o 28 procent více než loni za tři měsíce končící 30. červnem.

„Celkově výsledky (za druhé čtvrtletí 2014, pozn. red.) shledáváme jako pozitivní díky zlepšení provozního výkonu společnosti. Ačkoliv, naše dlouhodobé doporučení (k akciím, pozn. red.) stále zůstává ´Prodat´ kvůli vysokým dluhům a potenciálnímu masivnímu ředění v budoucnu,“ uvedl například analytik společnosti Patria Direct Tomáš Tomčány.