Za hlasitou TV reklamu hrozí od června až pětimilionová pokuta

Na zvýšenou hlasitost reklam si podle autorů novely stěžují diváci. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání oslovila ministerstvo kultury, legislativní úprava ale předložena nebyla.

Na zvýšenou hlasitost reklam si podle autorů novely stěžují diváci. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání oslovila ministerstvo kultury, legislativní úprava ale předložena nebyla.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vydala 28. května stanovisko, které se týká způsobu měření hlasitosti zvukové složky reklam, teleshoppingu a označení sponzora v televizním vysílání. V praxi to znamená, že dodržování úrovně hlasitosti bude RRTV kontrolovat od 1. června. Postih za překročení hlasitosti může být od 10 tisíc do 5 milionů korun.

„Jedná se o způsob kontroly, který nezasahuje do programu, ale reguluje současně reklamu a další složky vysílání,“ vysvětluje změnu Václav Mencl, předseda Volebního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Hlasitost bude moci být monitorována jak v reálném času, tak zpětně. Nová úprava zohledňuje stav, který upravuje Doporučení Evropské vysílací unie EBU-R 128. „Do budoucnosti se navíc očekává, že by se hlasitost měřila rovněž u rozhlasového vysílání či v kinech,“ dodává Libor Husník z Fakulty elektrotechnické ČVUT.

Úterní stanovisko RRTV vychází ze zákona č. 406/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Novela zákona se dotýká jen komerčních televizních stanic. Česká televize už hlasitější reklamu ze svého vysílání odstranila loni v březnu, kdy zároveň sladila hlasitost jednotlivých kanálů.