Za reklamu na Allivictus padla pokuta 1,8 milionu korun

Ani pravidelný pohyb vás neochrání před diabetes, pokud jste milovníky gaučingu.

Ani pravidelný pohyb vás neochrání před diabetes, pokud jste milovníky gaučingu. Zdroj: Profimedia

Nasazení televizní reklamy na Allivictus, produkt na bázi česneku, se českoskalické společnosti Allivictus nevyplatilo. Zadáním reklamy na TV Prima s premiérou téměř přesně před rokem, konkrétně 12. listopadu 2011, si nyní vysloužila od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání pokutu ve výši 1,8 milionu korun.

Podle rozhodnutí Rady se společnost Allivictus dopustila porušení § 5d odst. 2 písm. d) zákona č. 40/1995 Sb., podle kterého se zakazuje uvádět v omyl přisuzováním léčebných nebo preventivních účinků potravině. V reklamě totiž firma uvedla tvrzení, že „Allivictus tinktura z pravého českého česneku podporuje imunitní systém, řeší nachlazení, chřipky a infekce“.

Podle Rady tak spotřebitel získal informace o léčivých účincích přípravku na chřipku a infekce spolu s projevy spojenými s nachlazením. Mimo to byl deklarován pozitivní vliv přípravku v průběhu chemoterapie, tedy v průběhu léčby natolik závažné choroby, jakou je rakovina.

Sporná léčba kloubů

Rada také udělila pokutu ve výši 100 000 korun kyjovské společnosti Dacom Pharma za porušení povinnosti stanovené § 5d odst. 2 písm. d) zákona č. 40/1995 Sb., ke kterému došlo zadáním reklamy ve smyslu § 1 odst. 2 zákona č. 40/1995 Sb., konkrétně obchodního sdělení na produkt Colafit, odvysílaného dne 2. října 2011 v 19:10 na programu Nova v rámci teleshoppingového bloku Tipy ptáka Loskutáka.

Rada své rozhodnutí odůvodnila tím, že tvrzeními obsaženými v této reklamě došlo k uvádění v omyl přisuzováním doplňku stravy – potravině vlastností prevence a léčby nebo vyléčení lidských onemocnění, jelikož byla prezentována souvislost mezi užitím přípravku Colafit a léčbou pacientů trpících kloubními potížemi spojenými s bolestí a artrózou.