Aero Vodochody loni prodělalo přes miliardu. Letošek je začátkem obratu, slibuje firma

Letoun Aero L-39NG

Letoun Aero L-39NG Zdroj: Aero Vodochody

Letoun Aero L-39NG
2
Fotogalerie

Největší český výrobce letecké techniky zveřejnil hospodářské výsledky za loňský rok. V něm Aero Vodochody vykázalo ztrátu 1,026 miliardy korun, meziročně ji tak snížilo o 108 milionů. Firmě meziročně klesl i čistý obrat z 2,89 miliardy na 2,48 miliardy. Vyplývá to z výroční zprávy za rok 2020. Koncem září byl dokončen prodej firmy, která nově patří společnosti HSC Aerojet maďarského finančníka Kristófa Szalay-Bobrovniczkého.

Aero zdůrazňuje dopad pandemie na letecký byznys, vliv investic vynaložených do klíčového programu letounu L-39NG na hospodářské výsledky a důležitost získání typového certifikátu pro tento letoun, který má být páteří produkce firmy. Klíčový certifikát pro L-39NG vydal odbor dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany loni 18. září.

„Provozní výsledek (ztráta 817 milionů – pozn. red.) byl silně ovlivněn investicemi do projektu L-39NG, který přinese návratnost již od druhé poloviny roku 2021, ale zejména v dalších letech. Díky certifikátu pro L-39NG, který se v následujících letech stane hlavní platformou vlastních produktů,“ uvedla firma ve zprávě podepsané odcházejícím prezidentem společnosti Dietrem Johnem.

Vojenské programy se podílely na tržbách 67 procenty. Kooperační programy, jež zahrnují komponenty například pro letadla Airbus A220, Embraer C-390 nebo L-410, tvořily třicet procent tržeb. Zbytek generoval prodej dlouhodobého hmotného majetku nebo pronájem letiště.

Pandemie zasáhla všechny tři pilíře činnosti Aera. Zvolnit musela především civilní výroba. Nejprve kvůli zpožděným dodávkám od dodavatelů ze zemí těžce zasažených pandemií, později přišlo snižování objednávek od zákazníků Aera.

„Například pro program A220 bylo v plánu pro rok 2020 zvýšení objednávek o polovinu na více než sedmdesát dodávek za rok. Ale nakonec zůstal objem dodávek na zhruba stejných číslech jako v roce 2019,“ uvedla firma.

Navzdory četným omezením Aero dokončilo generální opravy letounů L-39 pro Uzbekistán, Kazachstán a Etiopii. Pokračovalo i v podpoře letounů L-159 sloužících u českých a iráckých vzdušných sil a firmy Draken International.

Aero teď patří novému majiteli. Skupina Penta Investments po třinácti letech prodala stoprocentní podíl česko-maďarské společnosti Aero Investment Partners.