Prodej Aera Vodochody je dokončen. Novým šéfem se stává Sotona z výrobce radarů ERA

Letoun Aero L-39NG

Letoun Aero L-39NG Zdroj: Aero Vodochody

Letoun Aero L-39NG
Letoun Aero L-39NG
Letoun Aero L-39NG
První let L-39NG
První let L-39NG
7
Fotogalerie

Největšího českého leteckého výrobce, společnost Aero Vodochody, definitivně přebírají noví majitelé. Na základě smlouvy podepsané v červenci 2021 se stoprocentním vlastníkem Aera stává společnost HSC Aerojet, v níž 80 procent vlastní maďarský byznysmen Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Dvacetiprocentní podíl drží tuzemská společnost Omnipol. Součástí prodeje je i Letiště Vodochody.

Se změnou vlastníka přichází do Aera nový prezident generální ředitel. S platností od 30. září 2021 se jím stává Viktor Sotona, dosavadní šéf pardubické firmy ERA. Dosavadní šéf Aera Dieter John tak končí.

„Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům. Všechny tyto tři pilíře zůstanou součástí naší obchodní strategie,“ uvedl Sotona.

Aero po 14 letech opouští skupinu Penta, která získala tradičního leteckého výrobce v roce 2007 po jeho privatizaci. Pod Pentou Aero nejprve utlumilo vojenské programy a soustředilo se na civilní programy, v posledních letech ale opět obnovilo vývoj a výrobu vlastních letadel. Nový letoun L-39NG vyvinutý v Aeru získal v září loňského roku typový certifikát.

Omnipol měl původně v Aeru získat těsně minoritní podíl, 51 procent plánoval odkoupit maďarský podnikatel András Tombor. Příčinou krachu původní transakce měl být podle Hospodářských novin nedostatek peněz.

Následně na Tomborovo místo nastoupil Szalay-Bobrovniczky. Firma HSC Aerojet poté získala od Maďarské rozvojové banky úvěr ve výši 150 milionů eur, v přepočtu zhruba 3,8 miliardy korun, který podle všeho souvisí s nákupem. Záruku na úvěr totiž poskytne maďarská vláda za účelem rozvoje obranného průmyslu.

Oba maďarští podnikatelé mají blízko k vládě Viktora Orbána. Tombor je bývalý Orbánův bezpečnostní poradce. Szalay-Bobrovniczky do loňského roku působil jako velvyslanec Maďarska ve Velké Británii, jeho manželkou je mluvčí Orbánovy vlády Alexandra Szentkirályiová.

Jak se cestuje v době covidu?

Video placeholde
Covid pas a aplikace Tečka • Videohub

Aero Vodochody hospodařilo v roce 2019 hospodařila s provozní ztrátou 1,4 milionu korun. Ztrátová byla firma i v minulém roce, vyplývá z tiskové zprávy Penty o hospodaření celé skupiny. Přesná čísla za rok 2020 zatím nejsou k dispozici. Loni musela společnost kvůli krizi v letecké dopravě omezit výrobu.

Hlavním produktem firmy je nyní vojenský cvičný letoun L-39NG. První stroje Aero dodá v letech 2023 a 2024 do Vietnamu, za dvanáct letadel a doprovodné služby zaplatí tamní armáda několik miliard korun. Aero jedná také s maďarskou armádou, ta má zájem rovněž o tucet letadel. Zájem mají také Slovensko a Senegal. Letouny měl pro výcvik českých armádních pilotů pořídit také státní podnik Lom Praha, vláda ale připravenou transakci dlouhodobě odmítá schválit.