Aerosalon ve Farnborough: Airbus našel díru v nabídce Boeingu

Aerosalon ve Farnborough 2016

Aerosalon ve Farnborough 2016 Zdroj: Airbus

Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A350
Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A380
Aerosalon ve Farnborough 2016: šéf Airbusu John Leahy
Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A380
Aerosalon ve Farnborough 2016: Airbus A400M
11
Fotogalerie
Airbus ovládl aerosalon v britském Farnborough. Evropský výrobce během uplynulého týdne získal závazné objednávky na 197 letadel, zatímco jeho americký rival Boeing si odnáší zakázky na pouhých devatenáct strojů. Airbus uspěl mimo jiné proto, že na části trhu jeho nabídce nikdo nekonkuruje.

Objednávkovým knihám Airbusu po aerosalonu dominují menší letadla. Všechny zakázky se s výjimkou deseti strojů týkají rodiny letadel A320, největším jednotlivým zákazníkem jsou aerolinky AirAsia s objednávkou na sto letounů A321neo.

Propastný rozdíl se mírně zmenší při srovnání hodnoty pevných objednávek. V případě Airbusu dosahuje v ceníkových cenách přes 25 miliard dolarů, což podle specializované společnosti Avitas znamená okolo 11 miliard dolarů ve skutečných prodejních cenách. U Beingu čísla z Farnborough dosahují tři, respektive 1,5 miliardy dolarů.

Prodejní náskok Airbusu nad Boeingem na velkých aerosalonech není ničím neobvyklým, Boeing ale zaostává i při porovnání počtu závazných objednávek od začátku roku. Získal jich 321, zatímco Airbus 380.

Viceprezident Boeingu pro marketing Randy Tinseth význam převahy Airbusu mírnil. „Mají pěkné objednávkové knihy. Tohle podnikání je ale o dodávkách…I nadále budeme na trh dodávat polovinu letadel,“ řekl.

Unikátní role

Bez ohledu na celkové počty objednávek se ale nyní nejvíce mluví o úspěchu největšího letadla s jednou uličkou na trhu, Airbusu A321neo, a o tom, že Boeing nemá, čím by svému rivalovi v této oblasti konkuroval.

Aerosalon ve Farnborough 2016: Vizualizace Airbusu A321neo aerolinek AirAsiaAerosalon ve Farnborough 2016: Vizualizace Airbusu A321neo aerolinek AirAsia|AirbusVizualizace Airbusu A321neo aerolinek AirAsia

Kromě obří objednávky od AirAsia navíc vyjádřily stejnému letadlu důvěru aerolinky Norwegian Air Shuttle – velký zákazník Boeingu. Firma převedla třicet ze stovky dříve učiněných objednávek Airbus A320neo na větší model a oznámila, že od roku 2019 jej nasadí i na transatlantických letech a na některých linkách z Evropy do Asie. A321neo se tak objeví v roli, kterou dosud u dopravců po celém světě plní již nevyráběný Boeing 757.

Nový model nejdříve za pět let

Představitelé Boeingu ve Farnborough naznačili, že díru v nabídce by mohla zaplnit bud dosud neoznámená prodloužená verze modelu 737, označená pravděpodobně jako MAX 10, anebo zcela nové letadlo umístěné přesně na střed trhu. I kdyby se ale Boeing okamžitě rozhodl, ani jedno z těchto letadel by se ale k zákazníkům nemohlo dostat dříve než v roce 2021.

V Toulouse, francouzském sídle Airbusu, jsou přesvědčeni, že Boeing tak rychlý nebude. Provozní šéf Airbusu John Leahy dokonce hovořil o „papírových letadlech“ „našich přátel v Seattlu“.

Ani Airbusu se ale nedaří vše. Firma oznámila, že do roku 2018 sníží tempo výroby obřího letadla A380 z 2,5 na jeden stroj měsíčně. Při tomto tempu výroby bude zřejmě Airbus prodělávat na každé prodané A380. Aby se mu výroba vyplatila v příštím roce, musel by zákazníkům dodat 20 letadel, a pro rok 2018 tuto hodnotu zřejmě nedokáže snížit na pouhých 12 letadel.