Airbus chce uspět tam, kde Boeing selhal - v USA

Airbus A380 ve Washingtonu

Airbus A380 ve Washingtonu Zdroj: Airbus

Za sedm let, co světová nebe brázdí Airbus A380, si obří letadlo nenašlo ani jednoho amerického majitele. Evropský výrobce se to snaží změnit. Se svým největším letadlem přitom na americké půdě neuspěl ani domácí Boeing.

Pro transatlantickou ofenzivu, jejíž součástí je i propagace modelu A350, se Airbus spojil s irskou leasingovou společností Amedeo a aerolinkami Emirates. Právě ty přitom nedávno zrušily objednávku na 70 A350 a zasadily tak akciím Airbusu citelnou ránu.

Emirates jsou největším odběratelem A380 a dosavadní neúspěch dvoupatrového letadla na americkém trhu je špatnou zprávou i pro ně. Méně zákazníků pro Airbus totiž znamená menší pravděpodobnost brzké modernizace letounu. A právě o tu stojí Emirates, které ve své flotile mají 48 těchto letadel a další desítky již objednaly.

Přesvědčování analytiků

Jako první Airbus neoslovil aerolinky, ale finančníky a analytiky na Wall Street, které přesvědčoval, že obří letadlo nejen že neohrozí marže dopravců, ale naopak přináší úspory. Pokud americké aerolinky nezačnou používat A380, „nechávají zisky na stole pro někoho jiného“, uvedl šéf Amedea Mark Lapidus. „Daří se nám díky němu zvedat tržby takovým způsobem, jakého bychom u žádného jiného typu letadla nebyli schopni,“ dodal viceprezident Emirates Nigel Hopkins.

Airbus A380 při přeletu nad WashingtonemAirbus A380 při přeletu nad Washingtonem | AirbusAirbus A380 při přeletu nad Washingtonem

Americké aerolinky v posledních letech o velké letouny nejeví přílišný zájem. Od roku 2006, kdy si nákladní dopravce Atlas Air objednal devět Boeingů 747-8, už americký výrobce v USA neprodal jediné ze svých největších letadel. O verzi letounu pro přepravu cestujících, které Airbus se svou A380 konkuruje, pak neprojevil zájem nikdo na celém severoamerickém kontinentu.

Příliš velký pro USA?

Hlavní americké aerolinky by k nákupu mohl motivovat skutečnost, že do USA létá řada dopravců, které A380 používají. Velká letadla mohou být jediným řešením na přeplněných letištích s omezeným počtem volných slotů pro další lety.

Právě velikost – A380 pojme přes 500 cestujících - ale může být i překážkou. „Běžte a zkuste si to naplnit každý den. To je problém,“ řekl agentuře Bloomberg Robert Mann, bývalý plánovač sítě linek u American Airlines.

Podle Boeingu americké aerolinky upřednostňují více letů mezi dvěma destinacemi s menšími letadly než jeden či dva s velkým letounem. Dopravci se navíc zaměří na přímé propojování méně frekventovaných letišť, čímž se vyhnou potížím s nedostatkem prostoru na velkých vzdušných křižovatkách, dodává analýza.