Airbus zůstává největším výrobcem letadel. Továrny zvýšily tempo, zakázky se přesto kupí

Evropský výrobce letadel Airbus v loňském roce obdržel rekordní počet objednávek na letadla a jeho dodávky zákazníkům stouply o 11 procent na 735 letadel. Airbus si tak pátým rokem za sebou udržel pozici největšího výrobce letadel na světě.

Společnost loni dostala 2319 hrubých objednávek. Po odečtení zrušených získala 2094 čistých objednávek, v roce 2022 jich bylo 820. Počet nevyřízených objednávek stoupl na 8598 letadel ze 7239.

Airbus tak loni v dodávkách překonal svůj cíl, který počítal s odbytem 720 letadel. Předloni Airbus dodal 661 letadel, což bylo o osm procent více než v roce předchozím. Airbus však byl v roce 2022 nucen dvakrát snížit odbytový cíl kvůli problémům v dodavatelském řetězci. Původně firma už předloni chtěla dodat 720 letadel, pak tento cíl snížila na 700 a nakonec od něj pouze několik týdnů před koncem roku upustila.

Potíží ve výrobě se Airbus ale zcela nezbavil. Například nejprodávanější řadu letounů A320neo stíhají defekty motorů označovaných jako geared turbofan (GTF) od společnosti Pratt & Whitney. Nejen že se zpožďují dodávky pohonných jednotek do nových letadel, ale výrobce musí kontrolovat stovky již dodaných strojů a výrobní vady odstraňovat. 

Konkurenční Boeing tento týden uvedl, že loni dodal loni odběratelům 528 letadel, o deset procent více než v roce 2022. Získal také objednávky na 1456 letadel. Počet čistých objednávek, tedy po odečtení zrušených, se zvýšil o 70 procent na 1314. Na konci roku měla firma nevyřízené objednávky na 5626 letadel.

Boeing se potýká s mnohem rozsáhlejšími problémy ve výrobě, především s různými závadami na trupech letadel 737 MAX. I z dosavadního vyšetřování nedávného incidentu prakticky nového letounu společnosti Alaska Airlines a souvisejících kontrol letounů stejného typu se zdá, že by se i v tomto případě mohlo jednat o pochybení ve výrobě.