Akcie Hyundai a Kia padají: kvůli nepravdivým údajům o spotřebě

Třídvéřový Hyundai i30

Třídvéřový Hyundai i30 Zdroj: Jiri Duchon, Autorevue.cz

Akcie jihokorejských automobilek Hyundai a Kia prudce klesly. Trh reagoval na páteční přiznání obou společností, že u více než milionu vozů ve Spojených státech a Kanadě chybně uvedly nižší spotřebu, než jakou mají ve skutečnosti. Investoři se bojí, že tato blamáž poškodí reputaci obou firem a povede k zastavení desetiletého růstu prodeje jejich vozů na americkém trhu. Automobilky se brání, šlo prý o neúmyslnou chybu.

Akcie obou automobilek klesly dnes na burze v Soulu o více než sedm procent. Hyundai ztratila ze své tržní hodnoty 3,1 miliardy dolarů (60 miliard korun) a během dne se její kurz propadl nejníže za poslední rok.

Vývoj akcií automobilky Hyundai za posledních 6 měsíců

Vývoj akcií automobilky Hyundai za posledních 6 měsícůVývoj akcií automobilky Hyundai za posledních 6 měsíců|Yahoo

Automobilky, které v nedávné reklamní kampani vychvalovaly úspory svých vozů, uvedly, že chybné údaje o spotřebě byly důsledkem procedurálních chyb při testování vozů v Jižní Koreji. Firmy sdělily, že zákazníkům nahradí dodatečné náklady na pohonné hmoty, a v nedělních listech si koupily celostránkové omluvy. Odchylka od reálné spotřeby u 13 modelů Hyundai a Kia z modelových let 2011 až 2013 se pohybovaly mezi 0,2 litru až litrem na 100 kilometrů.

Vývoj akcií automobilky Kia za posledních 6 měsíců

Vývoj akcií automobilky Kia za posledních 6 měsícůVývoj akcií automobilky Kia za posledních 6 měsíců|Yahoo

Sesterské Hyundai a Kia tvoří pátého největšího producenta automobilů na světě. Automobilky byly dříve považovány za výrobce levných vozů s nezajímavým designem. V posledních letech však zapracovaly na designu a kvalitě, a začaly tak výrazně zvyšovat prodej svých vozů na náročném americkém a evropském trhu.

Hyundai v listopadu 2008 oficiálně zahájil sériovou produkci osobních aut v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 sériovou výrobu osobních vozů u slovenské Žiliny.

Toyotě se daří přes propad v Číně

Největšímu japonskému konkurentovi - Toyotě - se naopak přes propad prodeje v Číně daří. Zisk automobilky ve druhém čtvrtletí finančního roku vzrostl na více než trojnásobek úrovně před rokem. Výhled odbytu vozů kvůli krizi v Evropě a problémům v Číně sice mírně snížila, je však na cestě dobýt zpět první příčku na světě.

Čistý zisk Toyoty dosáhl od července do září 257,9 miliardy jenů (63,1 miliardy korun) ve srovnání s 80,4 miliardy jenů o rok dříve. Celoroční odhad zisku automobilka posílila o 20 miliard na 780 miliard jenů proti výsledku 283,5 miliardy jenů v předešlém roce, kdy její produkci poškodilo zemětřesení v Japonsku a záplavy v Thajsku.

Tržby společnosti stouply o 18 procent na 5,4 bilionu jenů, z toho v USA, které jsou jejím největším trhem, vzrostly o 16 procent. Odbyt vozů Toyoty v Číně se ale v září a říjnu propadl na téměř polovinu v důsledku napětí mezi Pekingem a Tokiem kvůli sporu o ostrovy ve Východočínském moři, který v Číně vedl k širokému bojkotu japonské produkce.