Analýza: Škoda už není otloukánek, v rámci VW ale stále hledá své místo

Nová Škoda Yeti na ženevském autosalonu

Nová Škoda Yeti na ženevském autosalonu Zdroj: ctk

Jaroslav Matějka
Po loňském mírném dvouprocentním propadu zaznamenala Škoda Auto v lednu a únoru rekordní výsledky. Za první měsíce letošního roku prodala 151 tisíc vozů, což znamenalo meziročně nárůst o desetinu. Nabízí stále kvalitnější automobily. A nyní bylo rozhodnuto i o výrobě nového vozu koncernu Volkswagen v Kvasinách. Pozice mladobleslavské automobilky tak zesílila. Zároveň však ožily mnohé otázky.

Kde dnes Škoda v koncernu Volkswagen stojí? Neodchýlila se až příliš od role, kterou měla původně přisouzenou? A co vlastně znamenala slova předsedy představenstva Škody Winfrieda Vahlanda pronesená na autosalonu v Ženevě, že Škoda bude cílit na bohatší zákazníky?

Pryč je doba, kdy Škoda byla brána jako značka nabízející jen levná auta. Delší dobu stoupá v koncernu vzhůru. Od úspěchu Superbu před čtyřmi lety Škoda začala působit mnohem suverénnějším dojmem. V současnosti tak už nelze o Škodě hovořit jako o značce, která míří o patro výše. Ona tam je. S požehnáním Wolfsburgu nabízí luxusnější vozy.

Precizní rozlišení značek

„Proč by měla Škoda stavět jen praktické vozy?“ položil před několika dny řečnickou otázku v rozhovoru pro agenturu Reuters předseda představenstva koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. A dodal: „Musíme nicméně precizně rozlišit značky, aby spolu dobře spolupracovaly, aby každá našla své místo.“

Poslední slova očividně mířila na to, že Škoda má v koncernu Volkswagen dvojče, španělský Seat. Jenže tomu se již dlouho nedaří, prodělává od roku 2005 už 40,9 miliardy korun.

Nyní se Volkswagen snaží tuto značku znovu oživit. Seat dnes proto už nenabízí jen dynamické vozy pro mladé, oslovuje celé rodiny. Nedávno představil model Leon ST. První kompaktní vůz kombi v historii a zákazníky zaujal.

Volkswagenu chybí „levná“ značka

Ani churavějící Seat ani úspěšná Škoda dnes ve Volkswagenu nehrají roli „levné“ značky. Značky, která by nabízela cenově dostupné vozy a mířila na trhy v rozvíjejících se zemích. Značky podobné Dacii u Renaultu. Bez ní však VW na první příčku ve světě těžko dosáhne, Toyotu nepředběhne.

Škoda a Seat se dohromady podílely na rekordních loňských prodejích koncernu Volkswagen – 9,7 milionu aut – z třinácti procent. To nebylo moc. I proto se ozývají stále častěji hlasy, aby se VW španělské značky zbavil.

Škoda postupně během let rozšířila nabídku modelových řad na sedm – vedle Octavie, Superbu, Fabie, Yeti a Roomsteru přibyly Citigo a Rapid limuzína a Rapid Spaceback. A nyní bylo rozhodnuto o výrobě nového vozu koncernu VW v závodě v Kvasinách.

VolkswagenVolkswagen

Podle nepotvrzených zpráv by to mělo být větší SUV s názvem Snowman. Kdy se začne vyrábět, zatím nebylo rozhodnuto. Naopak je jisté, že letos bude odhalena nová Fabia.

Další otázka zní, zda se budou všechny nové vozy podobat zelené studii VisionC představené v Ženevě.

Šéfdesignér značky Jozef Kabaň již mnohokrát řekl, že se mu módní kreace nezamlouvají, vyznává stylisticky čisté linie, funkcionalistický minimalismus. A takový VisionC, předznamenávající blízkou budoucnost značky, je. V Ženevě na autosalonu budil velkou pozornost, patřil k nejsledovanějším exponátům.

Auta na CNG v Česku vítězí nad elektromobily