Ashok Leyland prodává letňanskou Avii, kupce chce najít do března

Avia

Avia Zdroj: E15 Anna Vackova

Indická automobilka Ashok Leyland se po osmi letech rozhodla prodat letňanskou Avii. Mateřská firma z Indie tak ukončí víc než rok trvající agónii, kdy se Avie po loňském zastavení výroby nákladních vozů vesměs změnila v distributora náhradních dílů. Ashok se vedle českého podniku zbavuje ještě německé dcery Albonair.

„Mohu potvrdit, že Ashok Leyland prodává Avii,“ uvedl pro E15.cz personální ředitel Avie Vít Šubert. Podle něj společnost momentálně běží v jakémsi udržovacím režimu, kdy její chod zajišťuje pouze 12 zbylých zaměstnanců. Ještě na začátku loňského roku jich přitom ve firmě pracovalo přes dvě stovky. „V podstatě už jen prodáváme náhradní díly,“ dodal Šubert.

Ashok si podle informací indických médií najal nejmenované investiční bankéře, kteří mají pomoci najít kupce. Prodej české i německé filiálky chce společnost uzavřít v posledním čtvrtletí svého účetního roku, to znamená do konce března.

„Rozhodli jsme se prodat svá vedlejší aktiva,“ zdůvodnil pro indická média krok Ashoku jeho finanční šéf Gopal Mahadevan. Cenu ovšem odmítl jakkoli komentovat. Ve výroční zprávě za loňský rok Avia ocenila svůj dlouhodobý majetek, tedy pozemky, budovy a stroje na 461 milionů korun.

Investice nepřinesla ovoce

Ačkoli se odchod Indů z českého trhu po zastavení výroby jeví na první pohled jako logický krok, ještě před pár měsíci firma tvrdila něco jiného. Ve zmíněné výroční zprávě, kterou Avia vypracovala letos v dubnu, byl totiž management optimističtější. „Vedení předpokládá, že zastavení výroby je pouze dočasné,“ uvádí zpráva.

Podle Mahadevana však investice do Avie nepřinesla z hlediska úspěchu na evropských trzích očekávané ovoce. Nicméně Ashok Leyland prý na akvizici Avie neprodělal, protože získal technologii výroby kabiny. „Bez Avie bychom na vývoj kabiny vynaložili obrovské peníze,“ doplnil finanční ředitel. Ashok totiž využil kabinu z Avie pro svůj nový model lehkého nákladního auta Boss, který produkuje v Indii.

Ashok prodává Avii po osmi letech
Letňanská Avia ukončila výrobu po 66 letech loni v červenci. Přitom v roce 2012 se známé pražské automobilce začalo dařit. Avia zvýšila výrobu o dvě třetiny na 1003 aut a snížila ztrátu na 179 milionů korun. Pro návrat k zisku by ale podle vedení musela vyrábět zhruba tři tisíce vozů.
Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 tisíc aut ročně, v roce 2013 vyprodukovala pouhých 12 vozů a jen doprodávala zásoby. Podnik zaměřující se na nákladní auta od šesti do 12 tun v posledních letech několikrát změnil vlastníka. V polovině 90. let přišla korejská firma Daewoo, která se ale po devíti letech stáhla. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indické dvojce v produkci užitkových vozů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.