Asijské aerolinky kupují malé letouny, Airbus a Boeing vyšly naprázdno

Embraer E195

Embraer E195 Zdroj: CC BY-SA 3.0: Vilson Dusevic - Wikimedia Commons

Tradiční souboj dvou největších hráčů v leteckém průmyslu se na aerosalonu v Singapuru nekonal. V hodnotě objednávek totiž obě firmy překonali menší výrobci regionálních letadel, kteří si odvážejí zakázky za pět miliard dolarů. Spokojený může být především brazilský Embraer.

Brazilský výrobce, který zabodoval především zakázkou na 50 letadel pro začínající indické aerolinky Air Costa, nashromáždil objednávky za 2,94 miliardy dolarů. Je přímý konkurent Bombardier si z aerosalonu odnáší smlouvy na 17 letadel v hodnotě 852 milionů dolarů a evropský výrobce vrtulových letadel ATR získal objednávky na 48 strojů za 1,2 miliardy dolarů.

Airbus a Boeing přitom ze Singapuru odešli skoro s prázdnou. Americký gigant získal objednávku na 15 letounů 737 za 145 miliardy dolarů a Airbus sice na veletrhu stvrdil dva velké kontrakty za 17,3 miliardy dolarů, oba ale byly vyjednány a oznámeny dlouho dopředu.

Na asijském trhu, který hraje pro všechny výrobce stále větší roli, tak možná dochází k zásadnímu obratu. Zatímco dosud místní dopravci nakupovali hlavně větší letouny, aby propojili hlavní centra v regionu, nyní se začínají soustředit přímě spojení menších měst. Z toho profitují právě výrobci regionálních letadel s kapacitou do 130 cestujících. Přibližně tolik dokážou převézt největší letouny od Embraeru a Bombardieru, pro Airbus A Boeing je naopak taková kapacita spodním okrajem jejich nabídky.

Dočkají se i Airbus a Boeing

V Asii nyní létá jen asi 200 regionálních tryskáčů, což je ve srovnání s pěti tisíci větších letadel nepatrné číslo. Embraer věří, na během příštích dvaceti let asijské aerolinky koupí 1500 letadel se 70 až 130 sedadly, a budou tak tvořit necelou čtvrtinu trhy pro tuto kategorii letadel.

Aerosalon v Singapuru - přehlídka vojenských letadel Šéf Asociace asijsko-pacifických aerolinek Andrew Herdman ovšem věří, že časem mohou z rozvoje regionálních linek profitovat i výrobci větších letadel. „ Co je dnes trhem pro menší tryskáče, to se může za pár let stát trhem pro (Boeing) 737 či (Airbus) A320,“ řekl deníku Wall Street Journal. Airbus předpovídá, že během příštích dvaceti let se v asijsko-pacifickém regionu prodá 11 tisíc dopravních letadel. Oblast se tak postará o více než třetinu celosvětové poptávky a stane se vůbec nejdůležitějším trhem světa. ——– **