Automobilce General Motors vyrostl čtvrtletní zisk více než o polovinu. Pomohly jí úspory

Americké automobilce General Motors vyrostl čtvrtletní zisk skoro o 52 procent.

Americké automobilce General Motors vyrostl čtvrtletní zisk skoro o 52 procent. Zdroj: Profimedia

Největší americká automobilka General Motors ve druhém čtvrtletí zvýšila čistý zisk téměř o 52 procent na 2,6 miliardy dolarů, zhruba 56,5 miliardy korun. Společnost zároveň zlepšila svůj celoroční výhled zisku, z velké části proto, že plánuje méně investovat do nových produktů a snížit provozní náklady o další jednu miliardu dolarů do konce příštího roku.

Tržby automobilky se v uplynulém čtvrtletí zvýšily o čtvrtinu na 44,75 miliardy dolarů. Loni výrobu blokoval nedostatek polovodičů. General Motors nyní očekává celoroční čistý zisk v rozsahu 9,3 až 10,7 miliardy dolarů. Předchozí odhad stanovoval rozmezí 8,4 až 9,9 miliardy dolarů. V přepočtu na akcii nyní podnik předpokládá čistý zisk za celý rok v rozmezí 7,15 až 8,15 dolaru, což je nárůst z původního odhadu 6,35 až 7,35 dolaru na akcii. 

Nový výhled nicméně nezohledňuje případné náklady spojené se stávkou odborářů z organizace United Auto Workers. Ta hrozí, pokud se odborům nepodaří do 14. září uzavřít s automobilkou novou zaměstnaneckou smlouvu.

„Zaměřujeme se na ziskovost. Naše výsledky ukazují, že neobětujeme marži kvůli objemu. V této strategii budeme pokračovat,“ řekl finanční ředitel firmy Paul Jacobson. Akcie General Motors v pondělí zpevnily o necelá dvě procenta na 39,3 dolaru za kus.

V Číně, která je pro General Motors druhým největším trhem, automobilka vykázala zisk 78 milionů dolarů. Dostala se tak ze ztrátového hospodaření z předchozího roku. Americký podnik ale v Číně stále vydělává mnohem méně než kdysi, protože čínské značky elektromobilů spolu s americkou Teslou zvyšují podíl na trhu.

„Tamní prostředí zůstává náročné,“ konstatoval Jacobson. „Zaznamenali jsme tam i mírné zpomalení hospodářského oživení a velkou cenovou konkurenci,“ dodal. Automobilka sice v Číně zvýšila prodej aut se spalovacím pohonem o 38 procent, ale obecně se podíl těchto vozů na tamním trhu snižuje.