Automobilová revoluce se nekoná, prodeje elektromobilů na klíčovém trhu v Číně klesly

Výroba automobilů Geely

Výroba automobilů Geely Zdroj: Profimedia

Pokles prodejů osobních automobilů v nejlidnatější zemi světa s sebou táhne dolů také zájem o elektromobily a plug-in hybridy. V Číně klesl minulý měsíc prodej elektrifikovaných aut o 4,7 procenta, poprvé za uplynulé dva roky. 

Počet prodaných elektrických aut se v červenci zastavil přibližně na 80 tisících kusech, uvádí Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM). Analytici situaci dávají do kontextu především s padajícími prodeji osobních aut obecně. Klesají již třináct měsíců v kuse, v červenci se počet prodaných vozidel snížil o 4,3 procenta ve srovnání s rokem předešlým.

Ještě v červnu zájem o auta s alternativním pohonem vzrostl o 80 procent, na čínské silnice se dostalo 152 tisíc nových elektrických aut. Touhu po vlastnění elektromobilu mezi Číňany v červnu poháněly především končící dotace na jejich pořízení. Od nich Peking v některých kategoriích o prázdninách upouští. „Změna dotační politiky je nepochybně jeden z důvodů poklesů,“ uvedl pro Reuters Chen Shihua z CAAM.

Kvůli červencovému poklesu prodejů CAAM zmírnila výhled letošních prodejů elektrických vozů z 1,6 na 1,5 milionu aut. Pesimističtější výhled asociace předpokládá také v rámci celého trhu s osobními auty, meziročně se v nejlidnatější zemi světa letos může prodat až o pět procent vozů méně, celkem asi 26,7 milionu aut. Obdobně reagovaly také významní producenti elektrických aut, například společnost Geely. Ta pro letošní rok zhoršila výhled tržeb a zisku.

Již v červnu deník Financial Times upozornil, že klesající prodeje aut mohou stát život mnoho čínských autombilových start-upů a menších výrobců. Celkem by z trhu mohlo zmizet více než deset firem, které díky elektromobilnímu boomu získaly na investicích přes deset miliard dolarů (přes 230 miliard korun). Mezi nimi se nachází například výrobce Nio.