Dinosauři jsou investiční hit. Fosilie se prodávají i přes eBay, ceny strmě rostou

Kostra dinosaura v muezu ve Washingtonu

Kostra dinosaura v muezu ve Washingtonu Zdroj: Reuters

Kostra dinosaura v muezu ve Washingtonu
Kostní nálezy ve Francii
Dinosauři patří i do popkultury
4
Fotogalerie

Miliony let staré fosilie jsou dnes velmi módním zbožím. Obchod na internetu mezi soukromými sběrateli i ve veřejných dražbách roste. Situace ale netěší přírodovědce.

Roh triceratopse, zub tyranosaura rexe nebo kousky těla hadrosaura staré přes 60 milionů let a další podobné kusy byly v poslední době už několikrát k mání v aukci dražebního domu Christie's v Londýně.

On-line dražeb těchto artefaktů se vždy účastní zájemci ze zhruba padesáti zemí světa, zájem o fosilie je na trhu stále vyšší, řekl serveru BBC ředitel sekce vědy a historie přírody v Christie's James Hyslop.

Popularitě kolem pozůstatků prehistorických tvorů pomohlo v minulosti mimo jiné to, že se staly terčem zájmu celebrit. Holywoodští herci Leonardo DiCaprio, Russell Crowe nebo Nicolas Cage dříve investovali právě tímto směrem.

Vlně zájmu pomohl jistě také fenomén filmového blockbusteru Jurský svět, ten v roce 2015 navázal na sérii filmů Jurský park z konce minulého tisíciletí.

Boom zájmu s sebou přináší růst cen. Vejce aepyornise, přezdívaného také sloní pták, stálo před deseti lety kolem 25 tisíc liber (750 tisíc korun), dnes se prodává za ceny kolem 100 tisíc liber (tři miliony korun). Nejcennější a nejvzácnější kousky dávno vyhynulých zvířat se prodávají za částky v přepočtu vyšších milionů korun.

Magazín National Geographic uvádí, že ročně je na světě objeveno kolem padesáti dosud neznámých druhů dinosaurů. Nové objevy zkamenělin pak stále častěji kolují nejen mezi odbornou veřejností, ale i laiky.

Stačí se podívat na aukční portál eBay, který je zasypán nabídkami ke koupi za tisíce liber či dolarů. Samotná eBay reportuje, že loni vzrostl meziročně objem obchodů v kategorii fosilií o 22 procent.

S rostoucím trhem se přirozeně množí i padělky. Jednotlivé země světa pak přistupují k regulaci obchodu se zkamenělinami. Přibývá totiž „lovců“, kteří si na tom postavili velký byznys.

Spojené státy například drobný obchod s fosiliemi povolují, Čína, Mongolsko nebo Brazílie se jej snaží omezovat a například zakazují export zkamenělin ze země. Známý je případ, kdy zmíněný herec Nicolas Cage v aukci ve Spojených státech vydražil lebku asijského „příbuzného“ tyranosaura rexe, tarbosaura, mongolské úřady si ji pak zpětně nárokovaly.

Podle odborníků na tuto oblast je obecným problémem to, že lovci dinosaurů se soustřeďují jen na atraktivní části těl, jako například lebky, rohy, zuby a zbytky kosterních nálezů ničí, což je velká škoda pro vědeckou komunitu.

„Problém je také to, že soukromí sběratelé šroubují ceny nálezů a muzea a laboratoře si je mohou jen těžko dovolit,“ říká kurátorka londýnského Přírodopisného muzea. „Paleontologický výzkum kvůli tomu zamrzá,“ dodává.