Automobilové přeludy dneška stojí nejméně 250 tisíc dolarů

Konstruktéři Chevroletu představili v Los Angeles „vůz“ s názvem Chaparral 2X Vision Gran Turismo. Normální na této studii není nic

Konstruktéři Chevroletu představili v Los Angeles „vůz“ s názvem Chaparral 2X Vision Gran Turismo. Normální na této studii není nic Zdroj: reuters

Kdyby z tohoto futuristického vozíku vylezli Marťani,
nemohl by se nikdo divit. Pod konceptem
FV2 jsou podepsáni tvůrci z japonské Toyoty
Takto si představují tvůrci Bentley budoucnost
otevřených vozů. Základem studie kabrioletu Grand
Convertible je model Mulsane
Stal se jím nový Mercedes-Maybach S 600. V Los Angeles ho představil šéf designérů Daimler
Gorden Wagener
Herec a závodník Patrick Dempsey zapózoval s druhou generací Porsche 911 Carrera GTS
4
Fotogalerie
Na autosalonu v Los Angeles, který končí v neděli, jsou hlavními hvězdami tři auta, do kterých si většina světové populace nikdy nesedne – Mercedes-Maybach S 600, Porsche Panamera Turbo S Executive Exclusive a Bentley Grand Convertible.

Nejvíce pozornosti v Los Angeles přitahuje značka Maybach. Ta přede dvěma roky potichu zmizela ze světa, když neuspěla s prodejem svých dvou modelů 57 a 56. Nyní se slavně vrací. Už ne samostatně, ale pod jménem Mercedes-Maybach. To nyní označuje luxusní provedení třídy S Mercedes-Benz.

Obří model S 600, který na autosalonu představila, je tím největším z produkce německého výrobce prémiových vozů. A až se příští rok tato limuzína, která je vybavená lépe než privátní tryskáče, objeví v prodejnách, bude i nejdražší. Očekává se, že cena luxusního sedanu začne na 250 tisících dolarů, v přepočtu 5,5 milionu korun. A pokud si ho zákazník vybaví všemi nabízenými doplňky, přiblíží se jeho cena k jednomu milionu dolarů.

Proč vrátil Daimler značku Maybach do hry? Uvědomil si, že dokonce i s nabídkou 18 modelů s cenou přes 2,2 milionu korun neoslovuje ty nejmovitější. „Pokud bychom na tyhle zákazníky nedosáhli, přetáhne nám je někdo jiný, ztratíme je,“ řekl na autosalonu šéf Mercedes-Benz v USA Steve Cannon.

Čínský hlad po luxusu

Přehlídka v Los Angeles jen potvrzuje rostoucí hlad po přepychu. A jeho hlavním motorem je Čína. Tam jdou luxusní vozy zatím na odbyt neuvěřitelným tempem. Podle IHS Automotive se jich bude během dvou let v nejlidnatější zemi světa prodávat nejvíce na světě. Experti ale také předpovídají, že prudký růst se zpomalí. Za poslední desetiletí rostly prodeje luxusních vozů v Číně třicetiprocentním tempem. V roce 2018 by se to mělo zpomalit na pět procent.

Přitom jsou luxusní limuzíny, silné sportovní vozy i komfortní SUV stále dražší. Jejich průměrné ceny neustále stoupají. Podle Truecar.com vzrostly v USA například ceny prémiových SUV meziročně o 6,8 procenta, zatímco ceny všech vozů prodaných v říjnu jen o 1,1 procenta. A to se ještě nedávno zdálo, že po recesi let minulých bude chtít málokdo ostentativně dávat najevo přepych a předvádět se s takovými automobily.

Britským klasikům se daří

Rolls-Royce letos oznámil 39procentní zvýšení prodejů. Rovněž jeho britský rival Bentley očekává rekordní rok. Do Los Angeles přivezl koncept kabrioletu, který vychází z modelu Mulsanne za 304 tisíc dolarů. Představitelé značky při jeho debutu také prohlásili, že očekávají velké zisky v průběhu příštího roku, až konečně představí dlouho ohlašované, zcela nové superprémiové SUV.

V Los Angeles se také poprvé ukázalo Porsche Panamera Exclusive Edition, které stojí 270 tisíc dolarů. Nový soupeř vozů Aston Martin a Bentley. Jsou ale i výjimky, ne všem luxusním značkám se daří. Třeba prodeje sporťáků Lamborghini se letos propadly.