Boom minipivovarů v Česku pokračuje čtvtinovým tempem. Je jich 280

pivo, ilustrační foto

pivo, ilustrační foto Zdroj: Jan Racek, Sedmicka

V Česku nadále přibývá minipivovarů, za poslední rok se jejich počet zvýšil zhruba o čtvrtinu na 280. Celková produkce nejmenších pivovarů loni vzrostla o 30 procent. Přestože je jich zhruba šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v Česku je odhadován zhruba na jedno procento. Uvedl to dnes Českomoravský svaz minipivovarů.

Malé restaurační pivovary nemohou velkým výrobcům konkurovat z hlediska množství vyrobeného piva a ceny. Jejich pivo je v průměru o deset až 50 procent dražší, než pivo od velkých výrobců.

Minipivovary se proto snaží zákazníky lákat na jiný typ piva, než je světlý ležák, který je v Česku i celosvětově nejrozšířenější. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit speciály či ochucená piva.

Některé pivovary, které před několika lety začaly v kategorii minipivovarů, tedy s ročním výstavem pod 10 tisíc hektolitrů, tuto kategorii přerostly. Jde například o pivovary Kácov či Chotěboř, uvedl Šuráň. Naopak například pivovar Herold z Březnice, který v minulosti vaříval okolo 30 tisíc hl ročně, do kategorie minipivovarů spadl.

Malé a velké pivovary zakopaly pomyslnou válečnou sekeru a hodlají v zájmu oboru spolupracovat.

Nejmenší pivovarům se na trhu daří navzdory tlaku velkých pivovarů, z nichž mnohým v posledních letech prodeje klesají či stagnují. „Velké pivovary se zahraničním kapitálem jsou účinně propagovány v televizních reklamách a mohou finančně přímo ovlivňovat restaurace,“ uvedl prezident svazu Jan Šuráň.

Zakopaná sekera

Záleží pak podle něj na tom, jaký má konkrétní minipivovar v daném regionu postavení, a jak dokáže tlaku velkých výrobců odolávat. „Nyní se jim ale blýská na lepší časy, jelikož malé a velké pivovary zakopaly pomyslnou válečnou sekeru a hodlají v zájmu oboru spolupracovat,“ dodal.

Údaje o loňské produkci českého pivovarnictví nejsou dosud k dispozici, v loňském prvním pololetí vzrostla meziročně o tři procenta. Na českém trhu se prodalo meziročně o 175 tisíc hektolitrů piva více a vyvezlo se o 51 tisíc hektolitrů piva více než za stejné období předchozího roku.

Předloni české pivovary uvařily 19,3 milionu hektolitrů piva, o 0,6 procenta meziročně více. Domácí spotřeba meziročně klesla o 1,1 procenta, vývoz vzrostl meziročně o devět procent. Na výrobě piva se předloni podílelo šest velkých pivovarských společností, 29 samostatných pivovarů a dalších zhruba 215 minipivovarů a restauračních pivovarů.

Čtěte také:

V Česku přibývá pivovarů a piv, produkce však stagnuje

Lobkowicz domlouvá síť minipivovarů v Číně

Co je hladinka? Hospodský byznys za miliony a právní uzel