Britský automobilový průmysl vyčkává před brexitem, investice klesají

Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II

Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II Zdroj: Autorevue.cz

Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II
Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II
Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II
Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II
Mini zahajuje prodej svého nejdůležitějšího vozu. Je tu Countryman II
6
Fotogalerie

Investice britských automobilek se prudce snižují, loni klesly o 30 procent na 1,66 miliardy liber (téměř 50 miliard korun) a v letošním prvním pololetí činily pouhých 322 milionů liber (9,6 miliardy korun). Vyplývá to z údajů britského Svazu výrobců a prodejců aut (SMMT). Na automobilový průmysl tak zjevně padá nejistota před odchodem Británie z Evropské unie, píše list Financial Times.

Pokud se v druhé polovině roku úroveň investic nezmění, celkové investice britského automobilového sektoru budou činit jen 644 milionů liber, a to je jen čtvrtina investic z roku 2015 a současně prudší pokles, než kdokoli v sektoru čekal. "Je velmi obtížné kalkulovat investici, když neznáte ceny výstupu," uvedl ředitel SMMT Mike Hawes. Aby sektor získal potřebnou jistotu, svaz si přeje uzavření prozatímní dohody, že Británie zůstane členem celní unie "tak dlouho, jak bude třeba", než Británie dospěje ke komplexní obchodní dohodě s EU.

Britský automobilový průmysl zažíval v posledních letech renesanci jak díky zahraničním investicím, tak rekordním prodejům osobních vozů v EU i Británii. Nyní však výrobci investice omezují anebo vůbec ruší. V květnu se výroba automobilů v porovnání se stejným měsícem 2016 snížila o deset procent, přičemž meziroční pokles zaznamenala už v dubnu.

Zatímco dříve se světové automobilky Británii nevyhýbaly, od referenda o brexitu se situace mění. Společnost BMW nedávno oznámila, že nejspíš začne vyrábět elektrickou verzi vozu Mini za britskými hranicemi, neboť výsledek referenda EU přináší nejistotu pro automobilový průmysl obecně a zvláště pro zahraniční investory. Nissan se loni zavázal vyrábět dva ze svých budoucích modelů v Británii, ale učinil tak až poté, co britská vláda přislíbila řadu opatření garantujících, že závod Nissanu v Sunderlandu bude před dopady brexitu chráněn. Co automobilce slíbila, vláda odmítla zveřejnit.

Svaz SMMT sbírá údaje o investicích z automobilového sektoru od roku 2011 a z nich vyplývá, že loňských 1,66 miliardy liber je dosavadním minimem. Naprostou většinu z letošních 322 milionů liber pak zaujímá investice do závodu Toyoty v Burnastonu ve výši 240 milionů liber.