Brusel zkoumá pomoc maďarské vlády Audi. Jinde je smířlivější

Závod Audi v maďarském Györu

Závod Audi v maďarském Györu Zdroj: Audi

Jaroslav Matějka
Maďarsko ne, alespoň tedy zatím, Německo ano, Španělsko ano i ne – tak vypadají poslední rozhodnutí Evropské komise o státní pomoci automobilkám Audi, Porsche, BMW a Ford.

Evropská komise (EK) začala prošetřovat pomoc maďarské vlády ve výši 133,3 milionu eur německé automobilce Audi. Ta rozšiřuje závod v Győru a čeká, že projekt za 1,2 miliardy eur vytvoří 2100 pracovních míst. Komise se obává, že by pomoc narušila volnou soutěž, přičemž „přihlíží k velikosti projektu a tržnímu podílu skupiny Volkswagen, vlastníka Audi“. Podle vysvětlení EK je třeba ověřit vliv projektu na regionální rozvoj i to, zda je pomoc potřeba.

„Cílem je zajistit, aby peníze daňových poplatníků byly utráceny jen za investice, jež by nešlo uskutečnit jiným způsobem a které budou představovat skutečnou přidanou hodnotu pro daný region,“ uvedl komisař pro konkurenceschopnost EK Joaquín Almunia.

Komise rovněž sdělila, že schválila pomoc německé vlády ve výši 43,7 milionu eur automobilce Porsche na rozšíření závodu v Lipsku. Náklady projektu činí 522 milionů eur. Očekává se, že závod v Lipsku zajistí práci další tisícovce zaměstnanců. „Pomoc byla nezbytná, aby se projekt v Lipsku pohnul kupředu,“ zdůvodnila Evropská komise.

Instituce rozhodla ještě ve dvou dalších případech. Zredukovala státní pomoc automobilce BMW pro lipský závod z plánovaných 45 milionů na sedmnáct milionů eur. „Byla nezbytná jen část pomoci, aby BMW rozjelo svou investici v Lipsku,“ tak vypadalo zdůvodnění. EK též uzavřela vyšetřování regionální pomoci závodu Ford ve španělském Almussafesu, jež začalo loni v květnu. Stalo se tak poté, co španělská vláda snížila pomoc z 24,4 milionu na 11,2 milionu eur, což je hranice nevyžadující schválení EK.

Evropská unie umožňuje členským zemím státní podporu investičním projektům ve znevýhodněných regionech. Musí však být splněna určitá kritéria.