BSH koupil polský Zelmer, roste i v Česku

Továrna Bosch v Jihlavě

Továrna Bosch v Jihlavě Zdroj: ctk

Společný podnik německých společností Bosch a Siemens (BSH), který vyrábí domácí spotřebiče, na středoevropském trhu výrazně posiluje. Společnost totiž převzala většinový podíl v polské firmě Zelmer, jež prodává zboží také v tuzemských obchodech.

Zelmer je silný v prodeji spotřebičů typu vysavačů, kuchyňských robotů či kávovarů. BSH naopak dominuje v segmentu větších přístrojů, jako jsou myčky nebo pračky. „BSH identifikovala trh s malými domácími spotřebiči jako zdroj dalšího růstu v Evropě, a proto tento trh považuje za klíčový,“ sdělil přední manažer německého podniku Ralf Fuchs.

Kromě získání většího tržního podílu bude moci BSH využít výrobní kapacity polské firmy. Značku Zelmer chce jeho nový majitel zachovat.

Za akcie konkurenta zaplatili Němci zhruba 600 milionů zlotých, kolem 3,8 miliardy korun, uvedla polská média. Velká část z této částky putovala na účet investiční firmy Enterprise Investors, která dosud v Zelmeru ovládala 49 procent.

BSH je na českém trhu elektrospotřebičů důležitým hráčem. Loňské tržby v Česku vzrostly o čtyři procenta na dvě miliardy korun. Provozní zisk klesl o tři procenta na 62 milionů. „Strmý pokles tržních cen na trhu bílé techniky v České republice, provázený silným nárůstem internetového prodeje jakož i silnými přeshraničními aktivitami, znamenal pro společnost v roce 2012 nemalý problém,“ uvedl jednatel firmy BSH domácí spotřebiče Norbert Furin. V kusech se prodeje společnosti zvýšily o tři procenta, hodnota prodaného zboží ale klesla o procento.

Polská firma zveřejnila poslední výsledky na českém trhu za předloňský rok, kdy vykázala provozní ztrátu sedm milionů korun při tržbách 157 milionů.

Zelmer vznikl v roce 1951, v sedmdesátých letech zahájil vývoz na západní trhy. Je tradičním výrobcem vysavačů a nyní nabízí široký sortiment kuchyňských a domácích elektrospotřebičů.