Češi vyvíjejí unikátní motor pro ultralighty. Letadlům umožní létat i na plyn

Nový letecký motor od české firmy Knob Engines.

Nový letecký motor od české firmy Knob Engines. Zdroj: Knob Engines

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Roční velikost leteckého trhu, pro který je nový motor určený, se celosvětově odhaduje na zhruba deset miliard korun. 

Češi možná způsobí revoluci ve výrobě malých leteckých motorů. Firma Knob Engines z Čelákovic vložila zhruba dvacet milionů korun do vývoje vyspělého birotačního motoru.

Její vizí je získat v horizontu pěti let celosvětově tržní podíl v řádu jednotek procent. Své řešení si dala patentovat nejen v tuzemsku, ale také v Austrálii, Jihoafrické republice, Kanadě a ve Spojených státech.

„Náš tříválcový birotační motor A3 má zcela unikátní konstrukci. Pro malé letectví se doposud užívají tradiční pístové motory, jejichž design a konstrukce jsou z drtivé většiny starší padesáti let,“ vysvětluje jednatel firmy Jiří Drahovzal.

Budoucí ultralighty a bezpilotní letouny by tak mohly být poháněny menším, lehčím, a hlavně výkonnějším českým motorem. Unikátem je pak to, že motor může fungovat i na alternativní a v letectví nestandardní paliva – etanol a plyn. „Roční velikost trhu, pro který je naše nová varianta motoru A3 určena, se celosvětově odhaduje okolo deseti miliard korun,“ dodal Drahovzal.

Projekt je v prvním stadiu financování a vložené prostředky přišly výhradně od spoluvlastníků firmy. Drahovzal doufá, že se brzy podaří prodat licenci na výrobu letecké varianty motoru. „Více sdělit nyní nemůžeme,“ dodal. Ve světě působí přes šedesát výrobců motorů pro tyto kategorie letectví, přičemž skutečně významných je zhruba deset.

„Intenzivně jednáme s výrobci letounů, kteří mají zájem motor do svých ultralehkých letadel zastavět a podílet se na letových zkouškách motoru,“ uvedl Drahovzal.
Po tříválcovém motoru má přijít na řadu ještě šestiválec a devítiválec. Na vývoji se podíleli mimo jiné také odborníci z ČVUT. Firma tvrdí, že kromě letectví by nová verze birotačního motoru mohla najít užití v šesti dalších oborech včetně hybridních pohonů.

Neobvyklý spalovací motor
Birotační pístový spalovací motor je hvězdicový pístový motor s klasickým čtyřdobým cyklem, s písty a klikovým mechanismem, kde blok válců rotuje v pevné skříni opatřené sacími a výfukovými kanály. Kliková hřídel rotuje v opačném směru a rozdílnými otáčkami proti bloku válců, se kterým je propojena převodem s ozubenými koly. Využití se nabízí u malých letadel. Vrtule může být připojena přímo na rotující blok motoru, který má třikrát nižší otáčky než kliková hřídel.