České dráhy budou dál pohánět své lokomotivy elektřinou od ČEZ

lokomotiva Škody Transportation

lokomotiva Škody Transportation Zdroj: Skoda Transporation

Zkouška lokomotivy Vectron společnosti ČD Cargo
elektrárna Prunéřov
Lokomotivy Siemens Vectron
elektrárna Prunéřov
Siemens Vectron. Lokomotivy, které mohou po Evropě jezdit bez omezení, zřejmě doplní flotilu
Českých drah.
11 Fotogalerie
Elektřinu pro českou železnici pro léta 2017 a 2018 dodá společnost ČEZ. Zakázku Českých drah na takzvanou trakční energii, tedy energii pro provoz elektrických lokomotiv, dodá za 2,1 miliardy korun.

Vyplývá to z informací zveřejněných ve Věstníku veřejných zakázek. Výsledná cena je zhruba o 700 milionů nižší, než dopravce původně očekával. Celkem ČD předpokládá odběr 2500 gigawatthodin elektrické energie.

Podívejte se na snímky lokomotivy Vectron:

Stejný objem elektrické energie za stejnou cenu ČD objednaly i v roce 2014, kdy soutěž o dodávky energie na roky 2015 a 2016 vyhrál rovněž ČEZ.

ČEZ je dlouholetým dodavatelem elektřiny pro tuzemskou železnici. Kromě tříměsíčního překlenovacího období v roce 2010, kdy energii pro železnici dodal E.ON, získává zakázky na dodávky právě tato společnost.

České dráhy kupují elektrickou energii přímo od energetické firmy od roku 2008. Tehdy přestaly elektřinu odebírat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která v Česku železniční síť spravuje a jednotlivým dopravcům na ni přiděluje dopravní kapacitu.

Důvodem změny byly spory o cenu elektřiny. SŽDC jí totiž koupila před ekonomickou krizí na tříleté období za vysoké ceny, které poté klesaly.

Proti systému, kdy energii pro tuzemskou železnici nakupuje centrálně jeden z dopravců, se ale ohrazují nákladní železniční dopravci sdružení v profesním spolku Žesnad, které vzniklo letos v květnu.

Podle výkonného ředitele Žesnadu Oldřicha Sládka je tento princip nevýhodný pro konkurenční dopravce, kteří kvůli monopolu ČD na její následný prodej energii nakupují příliš draze.