Česko sníží odběry z ropovodu Družba, doveze jen osm milionů tun ropy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: mero.cz

České rafinérie nakoupí z ropovodu Družba v příštích dvou letech osm milionů tun ropy. Oproti předešlým obdobím tak dojde k mírnému poklesu dodávek, které do Česka putují přes Slovensko. Narostou naopak dodávky ropy z Německa.

K podpisu nové smlouvy o přepravě ropy ze slovenských částí ropovodů Družba a Adria do Česka dojde zítra v Bratislavě. I když žádná ze stran nechce prozradit detaily dohody, podle zdrojů ze slovenské strany se Slovensko s Českem domluvilo na přepravním objemu ve výši čtyř milionů tun ropy ročně. Češi se v rámci dodatku ke smlouvě zavázali ropu v domluveném množství odebírat až do konce roku 2016.

„Ropu přepravujeme podle požadavků našeho zákazníka – České rafinérské. Informace o plánovaném objemu přepravy nejsme oprávněni poskytovat,“ odmítla komentovat budoucí dodávky mluvčí českého ropovodního přepravce Mero Radomíra Doležalová.

Náhrada z Německa

Česká rafinerská na otázky navzdory urgenci neodpověděla. Transpetrol drží do zítřejšího podpisu smlouvy informační embargo. Podle dostupných statistik ale lze zjistit, že půjde o mírný pokles dodávek. Do roku 2010 odebírali Češi ze slovenské části Družby zhruba o milion tun ropy ročně více. I když nelze zjistit přesný údaj o roku 2013, dílčí statistiky potvrzují, že i vloni byla česká spotřeba slovenské ropy vyšší.

Trasa ropovodu IKLTrasa ropovodu IKL | www.mero.czTrasa ropovodu IKL

Za propad může zvýšení odběru černé komodity přepravené ze západního ropovodu Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov (IKL). V rafinériích nahradil právě ropu ze Slovenska. Za posledních pět let se spotřeba německé ropy téměř zdvojnásobila. A v trendu nahrazování ruské ropy z Družby bude Česko pokračovat. Společnost Mero investovala do podílu v ropovodu TAL (Transalpine Ölleitung), který je prodloužením trasy IKL směrem na západ.

Porovnání spotřeby ropy z trasy Družba a IKLPorovnání spotřeby ropy z trasy Družba a IKL | www.mero.cz

Ze slovenského území přepravuje ropu státem ovládaná společnost Transpetrol. Ta vlastní slovenskou část ruského ropovodu Družba a ovládá také přepravu z ropovodu Adria, který přivádí ropu až z Jaderského moře. Na české straně pak v přepravě pokračuje společnost Mero ovládaná českými a německými akcionáři. Na konci řetězce ropu zpracuje Česká rafinérská. Hotový benzín a naftu na čerpací stanice převáží firma Čepro.

Energetika Česka je opět v bludném kruhu