Český Ljunghall investuje miliardu do nové slévárny

Výroba odlitků z hliníkových slitin v ČR (v tisících tun)

Výroba odlitků z hliníkových slitin v ČR (v tisících tun) Zdroj: E15

Nový slévárenský provoz umožní firmě ze švédské společnosti Ljunghäll prosadit se i ve výrobě dílů pro nákladní auta. Podnik rovněž během tří let zdvojnásobí počet zaměstnanců.

Česká část švédské slévárenské skupiny Ljunghäll se chystá na miliardovou investici. Čáslavský závod postaví sedm nových vstřikovacích lisů pro výrobu hliníkových odlitků. Spolu s návazným provozem obrábění to vyjde na 1,3 miliardy korun.

„Díky novým strojům budeme moci vyrábět větší odlitky až do hmotnosti 25 kilogramů. Zatím vyrábíme ve středním segmentu do osmi kilogramů,“ vysvětluje Martin Sladkovský, jednatel českého Ljunghallu.

Výroba odlitků z hliníkových slitin v ČR (v tisících tun)Výroba odlitků z hliníkových slitin v ČR (v tisících tun)|E15

I po stavbě nové slévárny zůstane dominantním odběratelem odlitků automobilový průmysl. Nově bude moci čáslavská firma dodávat velké komponenty pro nákladní automobily nebo větší odlitky, jako jsou například těla převodovek do osobních automobilů.

Investice souvisí s novými zakázkami získanými už v minulém roce a s plánem vedení zvýšit tržby z loňských 678 milionů korun na miliardu korun v roce 2020, uvedla firma v loňské výroční zprávě. „Přes miliardu korun v tržbách bychom se měli dostat už v roce 2019. O rok později bychom měli být na 1,2 miliardy korun,“ upřesňuje nyní Sladkovský.

Čáslavská slévárna s kapacitou čtyř tisíc tun odlitků ročně je dvojka v celé skupině. Nezmění se to ani po instalaci nových zařízení o kapacitě až dvacet tisíc tun za rok. Postupně by český Ljunghall měl zvýšit počet zaměstnanců z nynějších více než tří set na dvojnásobek v roce 2020. Stejně jako ostatní české slévárny má také Ljunghall problémy s hledáním vhodných zaměstnanců. „Spolupracujeme se střední školou v Čáslavi při přípravě nových pracovníků. Vysoký stupeň automatizace u nových licích center také zjednodušuje zaškolení nových operátorů,“ dodává Sladkovský.

V Česku je více než sedm desítek sléváren, které živí především dodávky do automobilového průmyslu. Nynější slévárenské kapacity jsou podle údajů Svazu sléváren ČR využívány na sto procent. Do nových zařízení firmy investují jen omezeně. Letos by se u odlitků z hliníkových slitin měl objem výroby vrátit na předkrizovou úroveň z roku 2007 a dosáhnout sto tisíc tun.

Tržby slévárny Ljunghall (v milionech korun)Tržby slévárny Ljunghall (v milionech korun)|E15