Cesta Pragovky: Od náklaďáků, přes motorky, k závodním autům a letadlům

Letňanská továrna vyráběla i Pragy V3S

Letňanská továrna vyráběla i Pragy V3S Zdroj: Wikimedia Commons

Lotus Praga T128
Lotus Praga T128
Lotus Praga T128
3
Fotogalerie
Jedna z nejstarších automobilových značek světa se dnes zabývá vývojem a výrobou závodních speciálů. Vyzkoušela také oblast motocyklů a letadel.

Praga bývala za první republiky důležitou československou automobilkou, jejíž portfolio zahrnovalo osobní a nákladní vozy, motocykly i autobusy. Po druhé světové válce ale důležitost firmy klesla, když se musela zaměřit výhradně na nákladní vozidla. Po revoluci důležitost Pragy dále uvadla, dnes však opět pomalu ožívá, a to jako výrobce závodních speciálů.

Historie tzv. Pražské továrny na automobily se datuje do roku 1907, kdy První česko-moravské továrny na stroje v Praze navázaly spolupráci s Ringhofferovými závody v oblasti výroby aut. První vozy vznikly díky licencím od italské firmy Isotta Fraschini nebo francouzského Renaultu, samotná značka Praga se na vozech poprvé objevila až v roce 1909, kdy odkázala na latinský název místa výroby, tedy Prahu.

Větší úspěchy ale přišly až po roce 1911, kdy na pozici vrchního konstruktéra nastoupil talentovaný František Kec, který do té doby působil u mladoboleslavské automobilky Laurin & Klement (dnešní Škoda Auto). Kec navrhl těžký nákladní automobil Praga V (tzv. autovlak), který následně vyhrál soutěž vypsanou tehdejším rakousko-uherským ministerstvem války.

PROHLÉDNĚTE SI OBSÁHLOU FOTOGALERII

V roce 1945 byl podnik znárodněn a o rok později zařazen pod ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk). Do roku 1947 vzniklo 97 exemplářů osobního vozidla Praga Lady, poté už ale Pragovka byla nucena se přeorientovat výhradně na nákladní vozidla, podobně jako další podniky se kvůli komunistickým plánům musela zaměřit na jednu činnost.

Aktuálním majitelem značky Praga je společnost Praga Export, vývozce zbraní, založený v roce 2006 Petrem Ptáčkem. Ta se rozhodla vozy značky Praga oživit. S původní Pragovkou má ale firma společné jen jméno, auta totiž neprodukuje v Praze, ale na Slovensku, nedaleko okruhu Slovakiaring.

Nejprve ve spolupráci s italskou firmou IPKarting nabídla motokáry s logy Praga, aby se následně vrátila i do světa automobilů. První dílo z roku 2011 – Praga R4 – vycházelo z techniky slovenského sporťáku K1 Attack. Praga R1 představená o dva roky později byla už designově svébytným vozem, o pohon se ale staral motor od Renaultu. Automobil debutoval jako závodní speciál, v roce 2015 ale následovala i silniční verze. Ta má vzniknout jen v 68 exemplářích, a to protože byl vůz nazvaný R1R první osobní pragovkou po 68 letech.

Celý článek čtěte na Auto.cz